ילד התלוי בעזרת הזולת בביצוע פעולות היום-יום באופן החורג במידה ניכרת מבני גילו, עשוי להיות זכאי לקצבת ילד נכה מגיל 3 שנים ועד גיל 18 ושלושה חודשים.
קביעת תלות בזולת מחייבת במרבית המקרים בדיקה של הילד בוועדה רפואית. אם הילד אינו יכול להגיע לוועדה עקב נכותו, יש לציין זאת בטופס התביעה, ובהתאם למצבו של הילד תיבדק האפשרות לבדוק אותו בביתו.
מה בודקים בוועדה הרפואית?
הקצבה משולמת עד שנה רטרואקטיבית ממועד הגשת התביעה
הרופא בוועדה בודק את רמת תפקודו של הילד ביחס לבני גילו, כאשר לכל פעולה שהילד מבצע ניתן ניקוד, והזכאות לקצבה נקבעת בהתאם לניקוד שנצבר:
להלן טבלאות הניקוד לפי הפעולות הנבדקות בוועדה:
חשוב לדעת, עבור כל פעולה ניתן לקבל ניקוד פעם אחת, לפי רמת התפקוד התואמת ביותר את תפקודו של הילד
רמת התפקוד | גיל | גיל | גיל | גיל | גיל |
הילד מרותק למיטה ולא מסוגל לרדת בכוחות עצמו או לצעוד מעט | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
הילד משתמש בכיסא גלגלים וזקוק לעזרה בהעברה לכיסא או הסעתו, או זוחל וזקוק לעזרה בהעברתו | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
הילד משתמש בכיסא גלגלים אך עובר בעצמו לכיסא ומסיע עצמו בבית | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
הילד נייד בעזרת מכשיר או בלעדיו אך זקוק לעזרת אדם בהליכה או בקימה | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
הילד מסוגל לנוע בכוחות עצמו בזחילה בלבד | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
הילד עצמאי בעזרת מכשיר (הליכון, מקל וכדומה) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
הילד מהלך באופן חופשי | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
רמת התפקוד | גיל 3-5 | גיל 5-6 | גיל 6-7 | גיל 7-14 | גיל 14-18 |
הילד זקוק לעזרה מלאה בחלק גוף עליון ותחתון | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 |
הילד זקוק לעזרה רבה בחלק גוף עליון או תחתון | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
הילד זקוק לסיוע בהרכבת מכשירים אורטופדיים | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
הילד זקוק לסיוע קל (נעליים, גרביים, כפתור, שריכה) | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
מתלבש ללא עזרה | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
רמת התפקוד | גיל 3-5 | גיל 5-6 | גיל 6-7 | גיל 7-14 | גיל 14-18 |
הילד זקוק לרחצה במיטה | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
הילד זקוק לעזרה מלאה ברחצה באמבטיה | 1 | 2 | 2 | 3 | 3 |
הילד זקוק לעזרה פעילה בחלק מפעולות הרחצה | 0 | 0 | 1 | 2 | 2 |
הילד זקוק לסיוע קל (גילוח, חפיפת ראש, כפות רגליים וכדומה) | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
הילד זקוק לעזרה בהכנת תנאי הרחצה (כניסה לאמבטיה, נוכחות והדרכה) | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
הילד מתרחץ ללא עזרה | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ילד בגיל 3 עד 5, הזקוק לעזרה מלאה ברחצה באמבטיה, יקבל נקודה אחת רק אם הוא זקוק לעזרה בצורה חריגה באופן ניכר מבני גילו.
רמת התפקוד | גיל 3-5 | גיל 5-6 | גיל 6-7 | גיל 7-14 | גיל 14-18 |
הילד זקוק להאכלה מלאה כולל שתייה או לעזרה רבה (כולל אכילה בכף, אכילת מוצקים ושתייה מכוס) | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
הילד זקוק לעזרה חלקית באכילה או בשתייה | 0 | 1 | 2 | 2 | 2 |
הילד זקוק לסיוע באכילה (אוכל כשמגישים לו, אך כשרעב אינו מסוגל לקחת לעצמו אוכל כמו לחם, פרי או מים) | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 |
(לגילאי 14+) אינו מסוגל להכין שתייה חמה, לחמם מנת אוכל או להגישה, אם לא מזכירים לו אינו אוכל | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
אוכל ושותה ללא עזרה | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
רמת התפקוד | גיל 3-5 | גיל 5-6 | גיל 6-7 | גיל 7-14 | גיל 14-18 |
דליפה תמידית של שתן או של צואה (סטומה וכדומה) | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
הילד לא שולט בשני הסוגרים (צואה ושתן), אינו מטפל בעצמו ותלוי לחלוטין בעזרת הזולת | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
הילד לא שולט באחד הסוגרים (צואה או שתן) ביום ובלילה, אינו מטפל בעצמו ותלוי לחלוטין בעזרת הזולת | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
הילד משתמש בשירותים אך זקוק לעזרה רבה בניידות, הלבשה, והיגיינה אישית | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
הילד משתמש בשירותים או סיר/בקבוק אך זקוק לעזרה בשתי פעולות מאלו: ניידות, הלבשה, טיפול אישי | 0 | 1 | 1 | 2 | 2 |
הילד משתמש בשירותים או סיר/בקבוק אך זקוק לסיוע מועט באחת פעולות מאלו: ניידות, הלבשה, טיפול אישי | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
הילד שולט באופן חלקי ואינו מטפל בעצמו; או מרטיב כל לילה באופן קבוע | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
הילד שולט בהיגיינה אישית / עצמאי בשירותים ובשימוש באביזרים | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ביחד. משלימים את החסר
בשבילכם-
עוד יותר
מתמיד!
מומחית תחום תקשורת
הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.
את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.
אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.
מומחית ילדי צמי"ד
מומחית ילדי צמי"ד
מנהלת אתר
מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד
מנהלת פרויקטים
מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד
מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד
מזכירות
אחראית כספים
מומחית ילדי צמי"ד