שיקום מוגבלות ADHD – קשב וריכוז

ישנה חשיבות רבה לאיתור מוקדם וטיפול בשל הנזקים המצטברים האפשריים בתחום הלימודי, החברתי והנפשי בהיעדר טיפול

למאמר המלא: כתיבה – תזמורת רבת ממדים

דרכי טיפול

צורת הטיפול הנפוצה והמוכחת ביותר היא הטיפול התרופתי.
טיפול זה דורש התאמה רבה הן מבחינת סוג התרופה והן מבחינת המינון המתאים לילד. גם כאשר הטיפול יעיל, מתקופה לתקופה יש לעקוב ולהתאימו מחדש.

*ישנן 3 קבוצות עיקריות של תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, התרופות נבדלות זו מזו גם בטווח זמן ההשפעה של הכדור, שנע בין 4 שעות ל- 12 שעות ואף יותר כשמדובר במנגנון פירוק מושהה.

קבוצות התרופות העיקריות:

1. תרופות מקבוצת מתילפנידאט "תרופות מעוררות" לדוג' ריטלין.
2. תרופות מקבוצת אמפטין "תרופות מעוררות" לדוג' ויואנס.
3. תרופות שאינן מעוררות, בדרך כלל תרופות אלו ניתנות במידה והטיפול הקלאסי לא היה יעיל, לדוג' סטרטרה.

הטיפול התרופתי מצריך מעקב רפואי אחת לכמה חודשים על מדדי ההתפתחות של הילד גובה ומשקל. ישנן תרופות המצריכות גם בדיקות דם אחת לחצי שנה וישנן גם כאלו המצריכות בדיקות א.ק.ג.. הטיפול התרופתי מלווה לעיתים בתופעות לוואי כמו קשיים בהסתגלות- כאבי בטן, ראש, חוסר תאבון עד כדי צום תחת השפעת התרופה, האטה בגדילה בעיקר בגובה ו"טיקים"- תנועות לא רצוניות. חשוב לציין שתרופות אלו אינן ממכרות. *

על אף שהטיפול התרופתי נמצא כטיפול היעיל ביותר להפרעות קשב, מומלץ מאוד לשלבו יחד עם טיפול תומך בבית הספר ובבית. זאת מאחר שבד בבד עם הטיפול התרופתי, לעתים קרובות יש צורך בגילוי וטיפול בהפרעות התנהגות וקשיים רגשיים נלווים, בקידום למידה אקדמית וחברתית, בשיפור המודעות העצמית, ההסתגלות החברתית וההערכה החברתית וכן תמיכה והדרכה משפחתית.

*ישנה קשת רחבה של אפשרויות טיפול נלווה. הטיפולים המקובלים הם: התערבות בכתה, טיפול התנהגותי, פסיכולוגי, חינוכי בילד וטיפול בהורים. רצוי, ככל האפשר, לשלב בין הטיפולים.

עיצוב התנהגות:
טיפולי עיצוב התנהגות מבוסס על חיזוקים חיוביים ושליליים המותאמים לרמתו של הילד ומעודדים אותו לווסת את התנהגויותיו , להיות מודע אליהן יותר ולווסת אותן. בטיפול התנהגותי ישנה הכלה ושיקוף תוך מתן אינפורמציה על הקושי איתו הוא מתמודד.

טיפול קוגנטיבי התנהגותי:
טיפול ב-Cognitive behavioral therapy) CBT) – טיפול קוגניטיבי־התנהגותי הינו טיפול התנהגותי המשלב בתוכו אלמנטים של טיפול קוגניטיבי. הטיפול מבוסס על הרעיון לפיו על מנת ליצור שינוי אצל הילד, יש צורך בשינוי תפיסת המציאות באמצעות מודעות ותובנה (כפי שמקובל בטיפול קוגניטיבי) לצד צורך בלמידה ותרגול של התנהגויות חדשות (כפי שמקובל בטיפול התנהגותי) טיפול קוגניטיבי למעשה מבקש ליצור שינוי בדפוסי החשיבה (קוגניציה) במקביל לשינוי דרך הפעולה (התנהגות). טיפול זה מתאים לילדים בעלי יכולות שפתיות וקוגנטיביות תקינות.

ישנן מספר שיטות שונות לטיפול קוגניטיבי המותאם לילדים עם הפרעות קשב וריכוז:
קוג פאן- Cognitive Functional intervention – Cog- Fun הינה שיטת טיפול המעניקה טיפול ממוקד, הכולל הדרכת הורים, הקניית אסטרטגיות קוגניטיביות והתערבות בסדר היום ובתפקוד הילד בפועל. טיפול בשיטת קוג פאן מועבר על ידי מרפאה בעיסוק שהוסמכה לטפל בשיטה. והוא מתאים לילדים מעל גיל 5 בעלי יכולת שפתית תקינה. השיטה הוכחה מחקרית כמסייעת לילדים עם הפרעות קשב וריכוז והיא מקנה כלים והרגלים ברורים לשליטה, לארגון ולמודעות עצמית.
לקריאת כתבה בנושא שיטת הקוגפאן.

שיטת Parental Occupational Executive) POET) הינה שיטת טיפול המתאימה לילדים קטנים יותר- בגיל הרך. בשיטה זו ההורים הם אלו שמלווים את הילד והם מונחים להציב לילד מטרות תפקודית וללוות אותו, ומקבלים לשם כך הדרכה מקצועית.

להפרעות קשב וריכוז ישנן השפעות משמעותיות על מצבו הרגשי של הילד, שעלולות להיות מסוכנות לבריאותו הנפשית ולעתידו. לכן מומלץ מאוד על שילוב של טיפול רגשי יחד עם הדרכת הורים. בכוחו של טיפול רגשי להעלות את רמת המודעות של הילד, לחזק אותו ולתרום לחוויית הערך העצמי, המסוגלות והבטחון העצמי. קיימים סוגים שונים של טיפולים רגשיים: ביניהם, טיפול פסיכולוגי, טיפול באמצעות הבעה ויצירה (טיפול באומנות, במוזיקה, בתנועה, בפסיכודרמה או בביליותרפיה) , טיפול בעזרת בעלי חיים ועוד. טיפול רגשי תומך במקרה של ילד המתמודד עם הפרעות קשב וריכוז הוא לעתים קרובות הכרחי ועל כן אין להמעיט בערכו. עם זאת, חשוב להבין שהטיפול הרגשי אינו מטפלים בשורש בהפרעת הקשב והריכוז אלא בקשיים הנלווים אליה.

מהו טיפול רגשי?
טיפול רגשי הוא טיפול המתמקד בנפש האדם וברגשותיו. בגיל הילדות, הטיפול המתבצעים לרוב תוך התנסות, שיחות או משחק, שמטרתם ליצור מרחב מוגן ומכיל המאפשר שיח והתמודדות עם הקשיים והרגשות שהם מעוררים. במסגרת הטיפול הילד לומד להביע את קשיו ורגשותיו ולהתמודד איתם תוך העצמה וקבלה עצמית. חשוב לציין שטיפול שכזה ניתן ע"י מטפלים מוסמכים, בעלי תעודת התמחות באחד התחומים.

נקודת המוצא של הטיפול הרגשי היא כי רגשות והאופן בהם הם באים לידי ביטוי מהווים חלק בלתי נפרד מן האדם ומהתנהגותו . והוא מספק כלים חשובים ויעילים להתמודדות.

קיימים טיפולים אלטרנטיביים המיועדים לאנשים עם הפרעת קשב, כמו למשל: עיסוי ומגע, פרחי באך, הומאופתיה, צמחי מרפא, דיקור סיני, שיאצו, נוירופידבק יוגה ועוד. ישנם גם תוספי תזונה כמו אומגה 3 אשר יכולים לתמוך בתפקודי קשב. טרנד עכשווי נפוץ ביותר הוא טיפולי "אלפא בריין" בהם מתבצע שידור של תדרים וגלים למח . חשוב לציין שרובם הגדול של טיפולים אלו לא הוכחו מחקרית.

כיף לראות אותך שוב!

עובדת עם ילדים
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לקבל מידע
שיקדם אותך ואת הילד?
מלאי כאן פרטים

אמא לילד
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לוודא שהילד אכן מקבל
את מה שמגיע לו?
מלאי כאן פרטים
ונציגות תחזורנה אליך בהקדם.

בשבילכם-
עוד יותר
מתמיד!

כל המידע על זכויות רפואיות
נגיש יותר, מהיר יותר, ידידותי יותר

אפשרי - מגיעים למי שמגיע

אנו מברכים אתכם על הפניה לאתר המקצועי של אפשרי.
נשמח לשלוח לכם עדכונים חמים ומגוונים.

אסתר אודליה והב

מומחית תחום תקשורת

הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.

את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.

אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.

טובי מאירוביץ

מומחית ילדי צמי"ד

פערי גרוסמן

מומחית ילדי צמי"ד

חיה קרף

מנהלת אתר

חני נוסבום

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

חיה רבינוביץ

מנהלת פרויקטים

מרגלית שטרן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

פרי גרוסמן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

אילנית אלדד

מזכירות

אביגיל פיפרמן

אחראית כספים

אסנת צנעני

מומחית ילדי צמי"ד

להצטרפות,
מלאו את השאלון

דילוג לתוכן