כניסה

הרחבת הגדרה עיכוב התפתחותי

מקור הבעיה

הפרעות התפתחותיות בקרב ילדים  מתחלקות לשתי קבוצות:

  1. הפרעות התפתחותיות "סומטיות" (הקשורות אל הגוף) – הפרעות  אלו מופיעות על רקע של פגיעה גופנית במערכת העצבים, השרירים או באיברי החוש. פגיעה כזו עשויה לנבוע ממחלות, תסמונות, הריונות לא תקינים,  פגות, לידה טראומטית, טראומה בילדות ועוד. 
  2. הפרעות התפתחותיות שאינן סומטיות –  לילדים עם הפרעות אלו אין פגיעה מוכחת במערכת העצבים. לרוב מדובר בפגיעות קלות יותר, כמו למשל: קשיים בדיבור, קשיים במוטוריקה עדינה, סרבול בהליכה ועוד.

 
מתי יש צורך לפנות לאיש מקצוע?

בתחנות טיפת חלב מתקיים מעקב תקופתי אחר גדילה והתפתחות של ילדים. וכן ניתנות הדרכה וייעוץ בכל שלבי ההתפתחות. לכן חשוב לבקר באופן סדיר בטיפת חלב. בנוסף, במידה וההורים מרגישים שהילד לא מתפתח כשורה, מומלץ לפנות לרופא המשפחה לבירור.

ישנם מספר מאפיינים ייחודיים שעשויים לעורר חשד לעיכוב התפתחותי:

    • עיכוב ברכישת אבני דרך התפתחותיות- כגון הליכה, ישיבה, היפוך מצד לצד, הפקת צלילים, ועוד.
    • אי סימטריות – הילד מבצע בצד גוף אחד בלבד תנועות שאמורות להתבצע בתיאום של שני צידי הגוף. לדוגמא:  גרירת רגל בזחילה, הרמת הגחון עם יד אחת בלבד, הושטה של יד אחת בלבד .

 

  • חוסר או עיכוב בתקשורת– בהתאם לשלב ההתפתחותי, לדוגמא הילד אינו יוצר קשר עין ו/או אינו מחייך למראה פני אדם בגילאים המתאימים, אינו מדבר, נראה שאינו נהנה מתקשורת או משחק עם אחרים.
  • נסיגה בהתפתחות- באופן נורמטיבי התפתחות של ילד אמורה להתקדם, למשל- לאחר שילד מפיק קולות הוא אמור להפיק מילים, צמדי מילים, משפטים וכן הלאה. כך שההישגים ההתפתחותיים שנרכשו אמורים להישמר, במידה והילד מאבד מיומנויות שכבר השיג  , ונראית נסיגה משמעותית שאינה זמנית, יש לפנות לייעוץ.

 

  • חוסר סקרנות- הסקרנות הטבעית של ילדים מעודדת את התפתחותם, ילד שמתפתח באופן נורמטיבי עסוק מאוד בחקירת הסביבה: הכנסת חפצים לפה, זריקה של חפצים, מגע בחפצים מעניינים. כאשר רואים ילד שאינו חוקר את הסביבה ונראה שאינו סקרן , יש לגשת לייעוץ עם איש מקצוע.

עובדות שחשוב לדעת:

  • העיכובים ההתפתחותיים הנפוצים ביותר אצל פעוטות הם עיכובים בהתפתחות המוטורית (לדוגמא עיכוב בהתפתחות הישיבה, הזחילה העמידה וכו'), ועיכובים בהתפתחות השפה והתקשורת.
  • עיכוב התפתחותי נע על רצף שבין עיכוב קל שדורש התערבות קצרת טווח להדבקת הפער לבין עיכוב משמעותי שמעיד על הפרעה חמורה יותר כך למשל, עיכוב משמעותי בתחום התקשורת  עשוי להיות סימן של  הפרעה על הרצף האוטיסטי, ועיכוב חמור בהתפתחות המוטורית עשוי להיות סימן למוגבלות פיזית כלשהי.

ע"פ ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי, DSM- V:

רמת המוגבלות

אנשים עם מוגבלות שכלית קלה הינם עצמאיים במרבית תחומי היומיום וזקוקים לתמיכה נקודתית בלבד במצבי שינוי או משבר. לאנשים עם מוגבלות שכלית קלה יש ירידה בתפקוד האינטלקטואלי (שתי סטיות תקן מהממוצע במבחני האינטליגנציה). והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית בשני תחומי חיים, כשבשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה לסירוגין, כלומר מדי פעם יש לכוון או להדריך, במיוחד במצבי שינוי או משבר. ייתכן גם מצב שבו האדם זקוק לתמיכה מוגבלת בכל תחומי החיים (ולא לתמיכה מוגברת או תמידית בשני תחומים).

אנשים עם מוגבלות שכלית קלה- בינונית הם עצמאיים רק בחלק מתחומי היומיום וזקוקים לתמיכה מוגבלת וקבועה לתקופות זמן קצרות כדי ללמוד ביצוע עצמאי יותר של מיומנויות חשובות.לאנשים עם מוגבלות שכלית קלה-בינונית ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (יותר משתי סטיות תקן במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית לפחות בשלושה תחומי חיים או יותר, כשבשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה מוגבלת. כלומר, זקוקים להכוונה ולהדרכה קבועה כדי לבצע את המיומנויות החיוניות.

אנשים עם מוגבלות שכלית בינונית זקוקים לתמיכה מוגבלת בכל תחומי היומיום הניתנת באופן קבוע לתקופות זמן קצרות כדי ללמוד ולהתאמן ולהיות מוכשרים לניצול כל יכולותיהם. לאנשים עם מוגבלות שכלית בינונית ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (שלוש סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית לפחות במחצית מתחומי החיים, כאשר בשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה מוגברת. כלומר, זקוקים להכוונה ולהדרכה קבועה כדי לבצע את המיומנויות החיוניות.

אנשים עם מוגבלות שכלית בינונית- נמוכה זקוקים לתמיכה חלקית בחלק מתחומי היומיום, ולתמיכה מוגברת (עזרה בפועל) במילוי הצרכים אחרים. לאנשים עם מוגבלות שכלית בינונית-נמוכה ישנה ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (ארבע סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת במרבית תחומי החיים, כלומר לסיוע ישיר בביצוע כל המיומנויות, ובחלק מהן לתמיכה תמידית, בעיקר במצבים חדשים או במצבי משבר.

אנשים עם מוגבלות שכלית קשה זקוקים לתמיכה מוגברת, קבועה, ושאינה מוגבלת בזמן בכל תחומי החיים כדי לתפקד באופן פעיל. ללא תמיכה שכזו הם אינם מסוגלים למלא את צרכיהם הבסיסיים. לאנשים עם מוגבלות שכלית קשה ישנה ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (ארבע סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה תמידית לפחות בשלושה תחומי חיים, כלומר יש צורך לבצע עבורם את הפעילויות החיוניות (כמו להאכיל, לרחוץ וכדומה) ולתמוך בהם בשאר התחומים, כלומר: גורם חיצוני חייב להיות נוכח ולסייע באופן ישיר בביצוע פעולות הימיום.

אנשים הזקוקים לתמיכה מידית על ידי גורם תמיכה חיצוני במילוי הפעילויות בכל תחומי החיים.

כיף לראות אותך שוב!

עובדת עם ילדים
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לקבל מידע
שיקדם אותך ואת הילד?
מלאי כאן פרטים

אמא לילד
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לוודא שהילד אכן מקבל
את מה שמגיע לו?
מלאי כאן פרטים
ונציגות תחזורנה אליך בהקדם.

אנו מברכים אתכם על הפניה לאתר המקצועי של אפשרי.
נשמח לשלוח לכם עדכונים חמים ומגוונים.

אסתר אודליה והב

מומחית תחום תקשורת

הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.

את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.

אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.

טובי מאירוביץ

מומחית ילדי צמי"ד

פערי גרוסמן

מומחית ילדי צמי"ד

חיה קרף

מנהלת אתר

חני נוסבום

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

חיה רבינוביץ

מנהלת פרויקטים

מרגלית שטרן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

פרי גרוסמן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

אילנית אלדד

מזכירות

אביגיל פיפרמן

אחראית כספים

אסנת צנעני

מומחית ילדי צמי"ד

להצטרפות,
מלאו את השאלון

דילוג לתוכן