ההפרעה מופיעה בגיל הילדות ושכיחה בקרב כ-10% מכלל האוכלוסיה. היא נפוצה פי שלוש יותר בקרב בנים.
ADHD כוללת שני תחומים: הפרעת קשב והתנהגות היפראקטיבית־אימפולסיבית. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז חווים הפרעות בריכוז ובקשב, אימפולסיביות ולעיתים פעילות יתר. אצל חלק מהילדים מופיעות יחד עם הפרעת הקשב בעיות התנהגות.
לפי החלוקה העדכנית, הפרעת הקשב מתחלקת לשלוש קבוצות עיקרית:
למאמר המלא: תפקודים ניהוליים
הפרעת קשב וריכוז הוא ליקוי נוירולוגי התפתחותי, סוגיית המקור להפרעה הינוה שנויה במחלוקת בקרב חוקרים, פסיכיאטרים ופסיכולוגים. גורמי הסיכון לבעיה הם בעיקר ביולוגיים ותורשתיים- כך שבמידה ואדם מתמודד עם ההפרעה ישנו סיכוי רב יותר שבני משפחתו יתמודדו איתה גם. הררכיב הגנטי בהפרעת קשב וריכוז נחשב לגבוה מאוד ביחס להפרעות אחרות.
במדריך האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי החמישי ( DSM- Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders- 5 ) משנת 2013, נערכו מספר שינויים בהגדרת ההפרעה ובאופן האבחנה שלה. לפי הנחיות אלו, כך נראים הקריטריונים לאבחנה של הפרעות הקשב והריכוז השונות:
ראשית, עבור כל אבחנה שהיא, צריכים להתקיים ארבעת התנאים הבאים:
למאמר המלא: שיטת הקוג פאן
אבחון של חוסר קשב
לצורך קבלת אבחנה של הפרעה בקשב, יש לתאר את הופעתם של לפחות שישה תסמינים מן הרשימה הבאה עבור ילדים עד גיל 16, או חמישה לפחות עבור אנשים בני 17 ומעלה. יש להוכיח שהתסמינים הופיעו למשך 6 חודשים לפחות, בצורה שמפריעה לתפקוד ולא תואמת את השלב ההתפתחותי.
התסמינים לאפיון חוסר קשב הם:
היפראקטיביות־ אימפולסיביות
לצורך קבלת אבחנה של היפראקטיביות- אימפולסיביות, יש לתאר לפחות שישה תסמינים מן הרשימה הבאה לילדים עד גיל 16, או חמישה לפחות עבור אנשים בני 17 ומעלה, יש להוכיח שהתסמינים הופיעו למשך 6 חודשים לפחות, בצורה שמפריעה לתפקוד ולא תואמת את השלב ההתפתחותי.
חשוב לשים לב לכך שבקרב רוב המבוגרים, המרכיב ההיפראקטיבי נוטה להיחלש עם השנים, ומשום כך ההפרעה בולטת פחות.
התסמינים לאפיון היפראקטיביות־ אימפולסיביות הם:
הסימנים הקליניים להפרעה יכולים להופיע באופנים שונים לאורך החיים, כאשר בכל גיל נראה קשיים בהתאם למצופה וליכולות המתפתחות בשלב זה:
לפני הכניסה לבית הספר, הפרעת קשב וריכוז מתאפיינת בחוסר שקט, בקשיים במשמעת, בהתפרצויות בכי וזעם קשות שעשויות להופיע ללא סיבה ברורה. סימנים נוספים עשויים להיות חוסר רצון ו/או יכולת להשלים משימות, חוסר ריכוז, קושי לציית לחוקים (כולל חוקי משחק) , ובפעילות יתר מוטורית. סימן נוסף שעשוי להופיע הוא חוסר מודעות לסכנות שבא לידי ביטוי לדוגמה בטיפוס למקומות גבוהים ומסוכנים, בקפיצות או בריצה לכביש.
בשל הקשיים ההתנהגותיים שלהם, ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מעוררים לעתים קרובות כעס מצד מבוגרים וילדים, ועשויים להתקשות במציאת חברים. לעתים עקב כך מתפתחות תגובות כמו הסתגרות, חוסר רצון להתחבר או אלימות.
הפרעת קשב וריכוז עשויה לבוא לידי ביטוי בתגובות של פזיזות (אימפולסיביות), התפרצויות כעס ונטייה להסתגרות. בבית הספר ההפרעה תתבטא בקשיים לימודיים, ציונים נמוכים מהצפוי, קשיי התארגנות ואי הכנת שיעורי בית.
מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז נושרים מהלימודים בשכיחות גבוהה יותר ממתבגרים ללא הפרעה. בקרב מבוגרים קיים קושי בהשגת מקום עבודה והחזקתו, וכן במציאת עבודה שתואמת לכישורים ולציפיות. לעיתים קרובות ישנו קושי בציות לחוקים ותגובות אלימות. אנשים עם הפרעות קשב וריכוז נוטים יותר להתמכרות לסמים, לסיגריות ולאלכוהול, וכן ולביצוע מעשים לא חוקיים המסוכנים להם ולחברה. כמו כן , קיימת מעורבות גבוהה יותר בתאונות שונות, כולל תאונות דרכים.
• קושי בהתמדה ובקשב- הילד מתקשה לשבת לאורך זמן, וכן למקד את הקשב בגירוי אחד בלבד ברגע נתון תוך התעלמות מגרויים האחרים.
• קושי בדחיית סיפוקים- ישנה תחושה שהילד זקוק לכך שהדברים יתרחשו באופן מיידי ואינם סובלים דיחוי.
• קושי בשליטה בדחפים- הילד מגיב באופן מיידי ואינו מפעיל מנגנונים של בקרה ושליטה על התנהגותו.
• קושי במילוי הוראות- הבא לידי ביטוי בפזיזות, הילד מתחיל לבצע מטלה מבלי ששמע את ההנחיה עד תום וכן לא מבצע את כולה.
• לקיחת סיכונים רבים- נראה שהילד אינו מעריך באופן מדויק את יכולותיו ואת הסכנות.
• חשיבה אימפולסיבית- דפוסי החשיבה של הילד אסוציאטיביים מאוד ונעים מנושא לנושא.
• פעילות יתר- הילד נראה תזזיתי, נע במהירות ממקום למקום ומתקשה לשבת לאורך זמן.
•חוסר עקביות בביצוע עבודה- עושה רושם שלילד ישנם קשיים בארגון ובתכנון, ביצוע המטלה אינו יעיל ועקבי.
•צורך בריגושים- ישנה תחושה שהילד אינו יודע שובע מחוויות ומריגושים ונע מחוויה לחוויה באי שקט.
•קשים בהרדמות- הילד מתקשה להירדם ונרדם בשעות מאוחרות.
•תנודות חריפות במצבי רוח- הילד נראה לא שקט ונסער.
ביחד. משלימים את החסר
בשבילכם-
עוד יותר
מתמיד!
מומחית תחום תקשורת
הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.
את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.
אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.
מומחית ילדי צמי"ד
מומחית ילדי צמי"ד
מנהלת אתר
מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד
מנהלת פרויקטים
מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד
מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד
מזכירות
אחראית כספים
מומחית ילדי צמי"ד