כניסה

הרחבת הגדרה ADHD – קשב וריכוז

ההפרעה מופיעה בגיל הילדות ושכיחה בקרב כ-10% מכלל האוכלוסיה. היא נפוצה פי שלוש יותר בקרב בנים.
ADHD כוללת שני תחומים: הפרעת קשב והתנהגות היפראקטיבית־אימפולסיבית. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז חווים הפרעות בריכוז ובקשב, אימפולסיביות ולעיתים פעילות יתר. אצל חלק מהילדים מופיעות יחד עם הפרעת הקשב בעיות התנהגות.

לפי החלוקה העדכנית, הפרעת הקשב מתחלקת לשלוש קבוצות עיקרית:

  1. ילדים המתמודדים עם הפרעות בקשב ללא פעילות יתר. ילדים אלה לעיתים קרובות מאופיינים כשקטים, פסיביים, וחולמניים.
  2. ילדים המתמודדים עם היפראקטיבית ואימפולסיבית.
  3. ילדים המתמודדים עם הפרעות בקשב ועם היפראקטיביות בד בבד. לקבוצה זו משתייכת מרבית האוכלוסיה המוגדרת עם הפרעות קשב וריכוז.

 

למאמר המלא: תפקודים ניהוליים

 

 

מקור הבעיה

הפרעת קשב וריכוז הוא ליקוי נוירולוגי התפתחותי, סוגיית המקור להפרעה הינוה שנויה במחלוקת בקרב חוקרים, פסיכיאטרים ופסיכולוגים.  גורמי הסיכון לבעיה הם בעיקר ביולוגיים ותורשתיים- כך שבמידה ואדם מתמודד עם ההפרעה ישנו סיכוי רב יותר שבני משפחתו יתמודדו איתה גם. הררכיב הגנטי בהפרעת קשב וריכוז נחשב לגבוה מאוד ביחס להפרעות אחרות.

ע"פ ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי, DSM- V:

במדריך האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי החמישי ( DSM- Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders- 5 ) משנת 2013, נערכו מספר שינויים בהגדרת ההפרעה ובאופן האבחנה שלה. לפי הנחיות אלו, כך נראים הקריטריונים לאבחנה של הפרעות הקשב והריכוז השונות:

ראשית, עבור כל אבחנה שהיא, צריכים להתקיים  ארבעת התנאים הבאים:

  1. התסמינים הופיעו לפני גיל 12.
  2. התסמינים מופיעים בשתי מסגרות חיים לפחות (כמו בית, בית ספר, עבודה, עם חברים או קרובים).
  3. קיימת עדות ברורה כי התסמינים מפריעים לתפקוד.
  4. התסמינים לא ניתנים להסבר טוב יותר על־ידי הפרעה אחרת (למשל הפרעה במצב הרוח, הפרעת חרדה, הפרעת אישיות).

 

למאמר המלא: שיטת הקוג פאן

 

אבחון של חוסר קשב
לצורך קבלת אבחנה של הפרעה בקשב, יש לתאר את הופעתם של לפחות שישה תסמינים מן הרשימה הבאה עבור ילדים עד גיל 16, או חמישה לפחות עבור אנשים בני 17 ומעלה. יש להוכיח שהתסמינים הופיעו למשך 6 חודשים לפחות, בצורה שמפריעה לתפקוד ולא תואמת את השלב ההתפתחותי.

 

התסמינים לאפיון חוסר קשב הם:

  1. הילד לעיתים קרובות לא שם לב לפרטים או מבצע שגיאות טיפשיות (בבית ספר, במקום העבודה או בפעילויות אחרות).
  2. הילד לעיתים קרובות מתקשה בהחזקת קשב לאורך זמן.
  3. נראה שהילד לא מקשיב כאשר מדברים אליו ישירות לעיתים קרובות.
  4. הילד מתקשה לעקוב אחרי הוראות, נוטה "להימרח" במטלות לעיתים קרובות.
  5. לעיתים קרובות הילד מתקשה בסדר ובארגון.
  6. לעיתים קרובות  הילד נמנע, לא אוהב, או מסרב לעשות מטלות שדורשות מאמץ מנטלי מתמשך (למשל שיעורי בית).
  7. לעיתים קרובות הילד מאבד דברים שהכרחיים לביצוע משימות או פעילויות (חומר לבית ספר, ספרים, ארנקים, טלפונים סלולריים, מפתחות, משקפיים ועוד).
  8. לעיתים קרובות  נראה שדעתו של הילד מוסחת בקלות.
  9. לעיתים קרובות הילד נוטה לשכחנות בפעילויות יומיומיות.

 

היפראקטיביות־ אימפולסיביות
לצורך קבלת אבחנה של היפראקטיביות- אימפולסיביות, יש לתאר לפחות שישה תסמינים מן הרשימה הבאה לילדים עד גיל 16, או חמישה לפחות עבור אנשים בני 17 ומעלה, יש להוכיח שהתסמינים הופיעו למשך 6 חודשים לפחות, בצורה שמפריעה לתפקוד ולא תואמת את השלב ההתפתחותי.

חשוב לשים לב לכך שבקרב רוב המבוגרים, המרכיב ההיפראקטיבי נוטה להיחלש עם השנים, ומשום כך ההפרעה בולטת פחות.

 

התסמינים לאפיון היפראקטיביות־ אימפולסיביות הם:

  1. לעיתים קרובות הילד יושב בחוסר מנוחה ו/או מרבה להזיז את ידיו ואת רגליו.
  2. הילד קם מהכסא בכיתה או במקום העבודה לעיתים קרובות במצבים שבהם מצופה ממנו להישאר יושב.
  3. הילד לעיתים קרובות מתרוצץ או מטפס בסיטואציות לא מתאימות (אצל מתבגרים או מבוגרים הדבר עשוי להתבטא רק בתחושת חוסר מנוחה).
  4. לעיתים קרובות  הילד לא מסוגל לשחק או להשתתף בפעילויות בצורה שקטה (מייצר רעש רב בסביבה).
  5. נראה שהילד מתנהג כאילו הוא "מונע על־ידי מנוע" לעיתים קרובות.
  6. לעיתים קרובות  הילד מדבר בלי הפסקה.
  7. הילד פולט תשובה לפני סיום השאלה לעיתים קרובות.
  8. לעיתים קרובות הילד  מתקשה לחכות לתורו.
  9. לעיתים קרובות הילד קוטע אנשים או מציק להם (למשל, מתפרץ לתוך שיחות או לתוך משחקים).

הביטויים להפרעה לפי רצף השנים

הסימנים הקליניים להפרעה יכולים להופיע באופנים שונים לאורך החיים, כאשר בכל גיל נראה קשיים בהתאם למצופה וליכולות המתפתחות בשלב זה:

לפני הכניסה לבית הספר, הפרעת קשב וריכוז מתאפיינת בחוסר שקט, בקשיים במשמעת, בהתפרצויות בכי וזעם קשות שעשויות להופיע ללא סיבה ברורה. סימנים נוספים עשויים להיות חוסר רצון ו/או יכולת להשלים משימות, חוסר ריכוז, קושי לציית לחוקים (כולל חוקי משחק) , ובפעילות יתר מוטורית. סימן נוסף שעשוי להופיע הוא חוסר מודעות לסכנות שבא לידי ביטוי לדוגמה בטיפוס למקומות גבוהים ומסוכנים, בקפיצות או בריצה לכביש.
בשל הקשיים ההתנהגותיים שלהם, ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מעוררים לעתים קרובות כעס מצד מבוגרים וילדים, ועשויים להתקשות במציאת חברים. לעתים עקב כך מתפתחות תגובות כמו הסתגרות, חוסר רצון להתחבר או אלימות.

הפרעת קשב וריכוז עשויה לבוא לידי ביטוי בתגובות של פזיזות (אימפולסיביות), התפרצויות כעס ונטייה להסתגרות. בבית הספר ההפרעה תתבטא בקשיים לימודיים, ציונים נמוכים מהצפוי, קשיי התארגנות ואי הכנת שיעורי בית.

מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז נושרים מהלימודים בשכיחות גבוהה יותר ממתבגרים ללא הפרעה. בקרב מבוגרים קיים קושי בהשגת מקום עבודה והחזקתו, וכן במציאת עבודה שתואמת לכישורים ולציפיות. לעיתים קרובות ישנו קושי בציות לחוקים ותגובות אלימות. אנשים עם הפרעות קשב וריכוז נוטים יותר להתמכרות לסמים, לסיגריות ולאלכוהול, וכן ולביצוע מעשים לא חוקיים המסוכנים להם ולחברה. כמו כן , קיימת מעורבות גבוהה יותר בתאונות שונות, כולל תאונות דרכים.

• קושי בהתמדה ובקשב- הילד מתקשה לשבת לאורך זמן, וכן למקד את הקשב בגירוי אחד בלבד ברגע נתון תוך התעלמות מגרויים האחרים.
• קושי בדחיית סיפוקים- ישנה תחושה שהילד זקוק לכך שהדברים יתרחשו באופן מיידי ואינם סובלים דיחוי.
• קושי בשליטה בדחפים- הילד מגיב באופן מיידי ואינו מפעיל מנגנונים של בקרה ושליטה על התנהגותו.
• קושי במילוי הוראות- הבא לידי ביטוי בפזיזות, הילד מתחיל לבצע מטלה מבלי ששמע את ההנחיה עד תום וכן לא מבצע את כולה.
• לקיחת סיכונים רבים- נראה שהילד אינו מעריך באופן מדויק את יכולותיו ואת הסכנות.
• חשיבה אימפולסיבית- דפוסי החשיבה של הילד אסוציאטיביים מאוד ונעים מנושא לנושא.
• פעילות יתר- הילד נראה תזזיתי, נע במהירות ממקום למקום ומתקשה לשבת לאורך זמן.
•חוסר עקביות בביצוע עבודה- עושה רושם שלילד ישנם קשיים בארגון ובתכנון, ביצוע המטלה אינו יעיל ועקבי.
•צורך בריגושים- ישנה תחושה שהילד אינו יודע שובע מחוויות ומריגושים ונע מחוויה לחוויה באי שקט.
•קשים בהרדמות- הילד מתקשה להירדם ונרדם בשעות מאוחרות.
•תנודות חריפות במצבי רוח- הילד נראה לא שקט ונסער.

כיף לראות אותך שוב!

עובדת עם ילדים
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לקבל מידע
שיקדם אותך ואת הילד?
מלאי כאן פרטים

אמא לילד
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לוודא שהילד אכן מקבל
את מה שמגיע לו?
מלאי כאן פרטים
ונציגות תחזורנה אליך בהקדם.

אנו מברכים אתכם על הפניה לאתר המקצועי של אפשרי.
נשמח לשלוח לכם עדכונים חמים ומגוונים.

אסתר אודליה והב

מומחית תחום תקשורת

הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.

את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.

אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.

טובי מאירוביץ

מומחית ילדי צמי"ד

פערי גרוסמן

מומחית ילדי צמי"ד

חיה קרף

מנהלת אתר

חני נוסבום

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

חיה רבינוביץ

מנהלת פרויקטים

מרגלית שטרן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

פרי גרוסמן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

אילנית אלדד

מזכירות

אביגיל פיפרמן

אחראית כספים

אסנת צנעני

מומחית ילדי צמי"ד

להצטרפות,
מלאו את השאלון

דילוג לתוכן