כניסה

זכויות למוגבלות פיזית

המשרדים השונים

  • קצבת נכות: הורים לילדים עם מוגבלויות פיזיות משמעותיות (כגון שיתוק מוחין, מחלה ניוונית פרוגרסיבית, בעיות אכילה והזנה, בעיות דיבור, תלות בעזרת הזולת ועוד) או עם בעיות בתפקוד הגפיים עשויים להיות זכאים לקצבת ילד נכה במידה והם עונים על התנאים הבסיסיים המפורטים באתר המוסד לביטוח לאומי. 
  • גמלת ניידות: אנשים עם מוגבלות בניידות המעוניינים לקבל הטבות מהביטוח הלאומי במסגרת גמלת ניידות צריכים להיבדק על-ידי ועדה רפואית מחוזית של משרד הבריאות, לצורך קביעת אחוזי המוגבלות. גמלת ניידות מעניקה הטבות שונות לילדים ובוגרים שיש להם ליקויים המגבילים אותם בניידות, ומטרתה לסייע לאנשים עם מוגבלות פיזית להשתלב בקהילה ולפתח חיים עצמאיים. ילדים הפגועים בגפיים התחתונות ומוגבלים בניידות עשויים להיות זכאים לגמלת ניידות הכוללת, בין היתר, קצבה חודשית , הלוואות ומענקים שונים לרכישת רכב מותאם ועוד.

לפרטים  נוספים על הוועדה, המסמכים שיש להגיש, סכום הקצבה לזכאים ופרטים נוספים, יש לעיין בדף קצבת ילד נכה – מוגבלות פיזית באתר אפשרי מימוש זכויות.

ילדים עם מוגבלות פיזית עשויים להיות זכאים לשירותים הבאים במימון חלקי או מלא של משרד הבריאות:

  • בירור גנטי באמצעות בדיקת CMA  (צ'יפ גנטי) לילדים.
  • סל זכויות לילדים נכים הכולל בין השאר מחשבי תקשורת תומכת וחלופית, התאמת מכשירי שיקום וניידות, אביזרים רפואיים אורתופדיים, מיטה הידראולית/חשמלית וכן מזרן אוויר חשמלי למרותקים למיטתם, קביים קנדיים עם מערכת ידיות ותמיכה לזרוע, כיסא גלגלים עם מנוע עזר, כרית להפחתת סיכון לפצעי לחץ ועוד.
  • סל שירותים בתחום התפתחות הילד בטיפולים: במסגרת מכונים להתפתחות הילד ניתן אבחון וטיפול על פי צרכים רפואיים והתפתחותיים על ידי צוות רב מקצועי. הצוות הרב מקצועי כולל רופא מומחה בנוירולוגיית ילדים / רופא ילדים מומחה בעל ניסיון בתחום התפתחות הילד ומטפלים שונים כגון:  פסיכולוגים,  קלינאי תקשורת , מרפאים בעיסוק, ועובדים סוציאליים. לפירוט מסגרת הטיפולים הניתנת בהתאם לביטוחי הקופה לחץ כאן.
  • בדיקת הליכה- בדיקה ממוחשבת תלת-ממדית של התנועה וההליכה בילדים.
  • התאמת מכשירי שיקום וניידות-  מימון חלקי או מלא של מכשירים כגון עמידונים, טיולון, מנוף חשמלי, כיסא גלגלים ממונע או ידני, מערכת ישיבה (אינסרט לינארי),מזרן ספוג (להפחתת הסיכון להיווצרות פצעי לחץ), כיסא שירותים, תותבות לגפיים, סדים לגפיים תחתונות, נעליים רפואיות (אורתופדיות בהתאמה אישית) ועוד.
  • תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח)- משרד הבריאות מממן, בהתאם לתנאי הזכאות, מכשירי תת"ח – תקשורת תומכת וחלופית – מערכות המאפשרות למשתמש בהן יכולת תקשורת באמצעות מסרים מוקלטים או מוקלדים המחליפים דיבור. השימוש במכשירים מאפשר לאנשים ללא יכולת דיבור או עם מובנות דיבור ירודה להביע את עצמם, ובכך לתקשר עם סביבתם באופן מיטבי ועצמאי, ככל הניתן. הציוד שניתן לו מימון כולל: מחשבים ייעודיים שתותקן עליהם תוכנה ייעודית שמהווה תחליף לדיבור. במקרים של מגבלה פיסית בהפעלת המחשבים ימומנו גם אביזרי נגישות להפעלתם, כגון עכבר מיוחד, מתגי הפעלה או מערכת מיקוד מבט והעזרים הנלווים להן.
  • ניתוחים- מימון חלקי או מלא של ניתוחים
  •  טיפולי שיניים- כולל טיפולי שיניים בהרדמה במידת הצורך

פטור מהשתתפות עצמית- עבור שירותים שונים בקופות החולים לילדים המקבלים גמלת ניידות.

במתי"א (מרכז תמיכה ישובי או איזורי) של משרד החינוך ישנו מומחה תחום מוגבלות פיזית שתפקידו ללוות את התלמיד במסגרת הלימודית ולספק מענה מקצועי כולל לצרכיו בסביבת בית הספר, בחרדי אין מתיא. צריך יותר לברר

ילדים עם מוגבלות פיזית זכאים לחינוך מיוחד ושילוב בחינוך. הזכאות לכך, היקפה והכלול בה נקבעות על ידי ועדות זכאות ואפיון. 

התמיכות והזכויות אותם תלמידים יכולים לקבל בוועדת הזכאות והאפיון:

  • שילוב בכיתה רגילה עם תוכנית חינוכית-טיפולית מותאמת. 
  • כיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל. 
  • בית ספר חינוך מיוחד ייעודי לתלמידים עם מוגבלות פיזית.

בוועדת הזכאות והאפיון נקבע היקף סל השירותים שאליהם זכאי התלמיד, בין השירותים אותם יכול התלמיד לקבל ישנם תמיכות לימודיות, טיפולים רגשיים, שעות סיוע ועוד.  הטיפולים ניתנים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים ונוער המתמודדים עם מוגבלויות פיזיות: פסיכולוג קליני, חינוכי או התפתחותי, עובדים סוציאליים, מטפלים בהבעה וביצירה, יועצים חינוכיים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת ומורים לחינוך מיוחד.

למאמר המלא אודות תיקון 11 לחוק החינוך מיוחד -חוק ההכלה

בנוסף, השירותים להם תלמיד עם מוגבלות פיזית עשוי להיות זכאי בבית ספרו:

  • נגישות פיזית: נגישות המבנה והמרחב החינוכי לתנועה בכיסא גלגלים, הכוללת דרכי גישה, שירותים נגישים, מעליות, תמיכות פיזיות מתאימות, ריהוט מותאם ועוד.

 

למאמר המלא: הנגשה פרטנית בחינוך

  • חומרי לימוד מונגשים: חומרי למידה ודרכי למידה המתאימים לתלמיד, שילוב אמצעי מִחשוב ואמצעים טכנולוגיים שונים ועוד.
  • טכנולוגיה מסייעת: התאמה  של מכשור עזר לתמיכה בפעילויות היום-יומיות של התלמיד: אביזרי עזר שונים, כיסאות גלגלים, מעלונים, עמידונים ועוד.
  • שיעורים ייחודיים: פעילויות מותאמות לשיעורים ייחודיים כגון אימון גופני, של"ח, אמנות ועוד.
  • סיוע בטיולים ובפעילות מחוץ לבית הספר: טיולים מונגשים לבעלי מוגבלות פיזית, הסעות מונגשות ועוד.
  • הדרכת צוותים: הדרכה ייעודית לצוותים החינוכיים ולסייעות.
  • סייעות – תמיכה מסוג סייעות במידת הצורך
  • התאמות בהיבחנות לפי שיקול דעת הצוות החינוכי, כגון: מתן חלופה טכנולוגית,נוכחות איש צוות מוכר בבחינה, הארכת זמן וכו' 
  • הסעות: משרד החינוך משתתף בהוצאות הסעה של תלמידי החינוך המיוחד עם שיתוק מוחין ובעלי נכויות פיזיות קשות בגיל 21-3 לבתי ספר רשמיים, לבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים ולגני ילדים, על פי החלטת ועדת השמה או ערר וצוות שיבוץ ובכפיפות לאישורי ועדת ההסעות המחוזית..
  • שירותי הזנה. 

במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים פועל מינהל המוגבלויות הנותן שירותי שיקום לאנשים עם נכויות פיזיות, אנשים עם מוגבלות שכלית, אנשים עם הפרעות ברצף האוטיסטי ואנשים עם קשיי תפקוד והסתגלות, מגיל לידה ועד גיל 65 . אוכלוסיות אלו מקבלות מענה של ליווי ובניית תכנית שיקומית בתחומים הבאים:

  • שיקום בקהילה: שירותים הניתנים במסגרת הקהילה כגון : מסגרות מותאמות, יום לימודים ארוך, מעונות יום וגני ילדים מיוחדים , סייעות התפתחותיות , מועדוניות שיקומיות ועוד.

 

למאמרים המלאים:

 

    • דיור: המספק שירות לילדים, נוער ובוגרים  שאינם יכולים לקבל טיפול שיקומי במסגרת הקהילה, עקב מצבם או מצב משפחתם. מציאת פתרונות דיור בהתאם לרמת התפקוד, לדוגמא מעונוות, משפחות אומנה, דיור מוגן, מעונות משפחתיים, דירות טיפוליות ועוד.
    • תעסוקה: ניתן מענה גם בתחום התעסוקה לבוגרים: אבחון, הכשרה מקצועית, שירותי השמה לעבודה בשוק הפתוח, תעסוקה מוגנת או נתמכת ועוד.
    • פנאי: נופשונים, מועדוני פנאי, קייטנות קיץ ועוד. אדם עם מוגבלות שכלית המתגורר עם הוריו/האפוטרופוס שלו או במשפחה אומנת, זכאי לצאת לתקופה קצרה למסגרת שהות כוללת לינה המכונה "נופשון". הזכאות לנופשון היא עד 15 ימים בשנה (כולל לינה), ובמקרים קשים או במקרי חירום ניתן לקבל אישור למספר ימים רב יותר (באישור הפיקוח באגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית במשרד הרווחה).
  • תמיכה במשפחה- יעוץ תמיכה וטיפול במשפחה על-ידי עובדים סוציאליים במחלקות הרווחה.

 

 

 

  • תו חניה לנכים

 

על-פי סעיף 1 לחוק חניה לנכים, זכאי לתג נכה מי שרופא שהוסמך לכך אישר כי הוא עונה על אחד מאלה:

  • נכותו הרפואית היא בשיעור 60% לפחות ותנועתו ללא רכב עלולה לערער את מצב בריאותו (לדוגמה: ילדים שחציית כביש עלולה לסכן אותם או את הסובבים בשל בעיות התנהגות וחוסר שיקול דעת, או שתנועתם בתחבורה ציבורית איננה אפשרית משום שהם "חסרי מנוחה" ברמה קיצונית וזקוקים להשגחה צמודה)
  • הוא מוגבל בהליכה וזקוק לכיסא גלגלים לצורך ניידותו
  • הוא נכה הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בגלל רגליו הנכות

 

  • סימון אזור חניה לנכה:

 

הורה לאדם מגיל 3 ומעלה אשר עבר ועדת ניידות בלשכת הבריאות ונקבעו לו 60% מוגבלות בניידות. זכאי לתמרור וסימון ברחוב ליד בית המגורים על אזור חניה בלעדי לנכה.

 

  • פטור מאגרת רישוי רכב (אגרת רישוי מופחתת)

 

הורים לאדם שנקבעו לו לפחות 60% נכות ותנועתו ללא רכב עלולה לערער את מצב בריאותו. זכאים לתשלום אגרת רישוי מופחתת לרכב נכים. את הסכום המעודכן ניתן לראות באתר האינטרנט של משרד התחבורה.

מס הכנסה מעניק 2 נקודות זיכוי להורים לילד המוגדר "נטול יכולת" (כולל בוגר מעל גיל 18 – בהתאם לתנאי הזכאות)

 

סיוע בשיכון ובתנאי דיור

משרד הבינוי והשיכון מסייע בפתרונות דיור לאנשים עם מוגבלויות המקבלים קצבת נכות כללית שנמצאו זכאים לסיוע בדיור, בין היתר באמצעות:

  • הלוואה לרכישת דירה.
  • סיוע במימון שכר דירה.
  • דיור ציבורי. 
  • סיוע להתאמת תנאי דיור למוגבלים בניידות

 

ארנונההורים לילד עד גיל 18, אשר מקבלים גמלת ילד נכה בעבור ילדם זכאים להנחה בארנונה. הזכאות להורים לילד עד גיל 18 הינה הנחה של עד 33% בתשלום ארנונה על 100 מ"ר משטח הדירה. הזכאות איננה אוטומטית אלא כל מקרה נבדק לגופו. 

 

 

עובד זרילד עד גיל 18 זכאי לקבלת היתר העסקה לעובד זר במידה והינו זכאי לגמלת ילד נכה ונוסף על כך קבעה ועדה מקצועית מייעצת מטעם ענף הסיעוד שהוא עונה על אחד מהתנאים הבאים: 

 

א. נמצא במסגרת לימודית שמותנית בליווי מטפל לצורך מתן עזרה פיזית לילד. 

ב. זקוק לליווי או להשגחה תמידיים במשך רוב שעות היום בגלל מוגבלותו, ולכן הוא לא יכול להשתתף במסגרת לימודית/טיפולית/צהרון. 

ג. מתקיימות נסיבות רפואיות מיוחדות אחרות שמצריכות טיפול יומיומי, צמוד וממושך בילד, במשך השעות שבהן הוא נמצא בביתו ) כגון הצורך בטיפול מיוחד בילד גם בשעות הלילה.

חשוב! תקנה זו עוסקת באישור העסקת עובד זר ולא במימונו! המימון חל על המשפחה.

 

מיםכל תושב זכאי לצרוך 3.5 מ"ק בחודש לפי תעריף נמוך. כל צריכה מעבר לכך מחויבת לפי תעריף גבוה יותר. ילד מגיל 3 עד  18 שנים – הזכאי לגמלת ילד נכה ואדם בגיל 3 ועד גיל פרישה – הזכאי לקצבת ניידות זכאים לתוספת חודשית של 3.5 מ"ק מים בתעריף הנמוך.

 

חשמל ילד מגיל 3 עד 18 – המקבל גמלת ילד נכה , זכאי להנחה בתשלום חשבון החשמל בשיעור של 50% משווי הצריכה של עד 400 קוט"ש (קילו ואט לשעה) ראשונים שנצרכו מדי חודש, ללקוח בתעריף ביתי בלבד.  מאחר וחשבון החשמל הוא דו חודשי, ההנחה תינתן על צריכת עד 800 קוט"ש בכל חשבון.

קו טלפוןהנחה בחברת בזק: הורים לילדים עד גיל 18 המקבלים קצבת ילד נכה בשיעור של 100% ומעלה זכאים להנחות עבור התקנה והעתקה של מכשיר טלפון, וכן  זכאים להנחות בתשלום החודשי במסלולים שונים.

  • פטור מהמתנה בתור: ילד הזכאי לגמלת ילד נכה . זכאי עד גיל 18 לפטור מהמתנה בתור במקומות שבהם ניתן שירות ציבורי, כגון בנקים, משרדים ממשלתיים, בית חולים, סניף דואר, חנויות מזון וכדומה.
  • דמי כניסה למלווה – במקומות ציבוריים המספקים שירות ציבורי אין לגבות תשלום דמי כניסה ממלווה של אדם עם מוגבלות. במקום ציבורי שנדרשים בו שירות אישי או הקצאת מקום למלווה (למשל בקולנוע), לא יינתן פטור מהתשלום עבורו. כמו כן, במקום שניתן בו פטור מתשלום דמי כניסה לאדם עם המוגבלות, אין חובה לתת פטור גם למלווה של אותו אדם

 

  • ימי מחלה להורה – הורה לאדם עם מוגבלות שעובד שנה לפחות באותו מקום עבודה, רשאי להיעדר מעבודתו עד 18 ימים בשנה לצורך סיוע אישי לילדו על חשבון ימי המחלה או על חשבון ימי החופשה שלו, על-פי בחירתו. הזכאות חלה גם על אפוטרופוס או הורה אומנה. העובד רשאי להיעדר 18 ימים נוספים על חשבון ימי המחלה או החופשה שלו. במהלך ימי ההיעדרות זכאי העובד לקבל דמי מחלה (או תשלום דמי חופשה) החל מהיום הראשון להיעדרותו. בנוסף, העובד זכאי להיעדר מעבודתו עד 52 שעות ובמקרים מסוימים עד 104 שעות בשנה לצורך מתן סיוע אישי לילדו, וזאת ללא ניכוי משכרו

 

 

אנשים עם מוגבלות שכלית קלה הינם עצמאיים במרבית תחומי היומיום וזקוקים לתמיכה נקודתית בלבד במצבי שינוי או משבר. לאנשים עם מוגבלות שכלית קלה יש ירידה בתפקוד האינטלקטואלי (שתי סטיות תקן מהממוצע במבחני האינטליגנציה). והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית בשני תחומי חיים, כשבשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה לסירוגין, כלומר מדי פעם יש לכוון או להדריך, במיוחד במצבי שינוי או משבר. ייתכן גם מצב שבו האדם זקוק לתמיכה מוגבלת בכל תחומי החיים (ולא לתמיכה מוגברת או תמידית בשני תחומים).

אנשים עם מוגבלות שכלית קלה- בינונית הם עצמאיים רק בחלק מתחומי היומיום וזקוקים לתמיכה מוגבלת וקבועה לתקופות זמן קצרות כדי ללמוד ביצוע עצמאי יותר של מיומנויות חשובות.לאנשים עם מוגבלות שכלית קלה-בינונית ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (יותר משתי סטיות תקן במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית לפחות בשלושה תחומי חיים או יותר, כשבשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה מוגבלת. כלומר, זקוקים להכוונה ולהדרכה קבועה כדי לבצע את המיומנויות החיוניות.

אנשים עם מוגבלות שכלית בינונית זקוקים לתמיכה מוגבלת בכל תחומי היומיום הניתנת באופן קבוע לתקופות זמן קצרות כדי ללמוד ולהתאמן ולהיות מוכשרים לניצול כל יכולותיהם. לאנשים עם מוגבלות שכלית בינונית ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (שלוש סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית לפחות במחצית מתחומי החיים, כאשר בשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה מוגברת. כלומר, זקוקים להכוונה ולהדרכה קבועה כדי לבצע את המיומנויות החיוניות.

אנשים עם מוגבלות שכלית בינונית- נמוכה זקוקים לתמיכה חלקית בחלק מתחומי היומיום, ולתמיכה מוגברת (עזרה בפועל) במילוי הצרכים אחרים. לאנשים עם מוגבלות שכלית בינונית-נמוכה ישנה ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (ארבע סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת במרבית תחומי החיים, כלומר לסיוע ישיר בביצוע כל המיומנויות, ובחלק מהן לתמיכה תמידית, בעיקר במצבים חדשים או במצבי משבר.

אנשים עם מוגבלות שכלית קשה זקוקים לתמיכה מוגברת, קבועה, ושאינה מוגבלת בזמן בכל תחומי החיים כדי לתפקד באופן פעיל. ללא תמיכה שכזו הם אינם מסוגלים למלא את צרכיהם הבסיסיים. לאנשים עם מוגבלות שכלית קשה ישנה ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (ארבע סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה תמידית לפחות בשלושה תחומי חיים, כלומר יש צורך לבצע עבורם את הפעילויות החיוניות (כמו להאכיל, לרחוץ וכדומה) ולתמוך בהם בשאר התחומים, כלומר: גורם חיצוני חייב להיות נוכח ולסייע באופן ישיר בביצוע פעולות הימיום.

אנשים הזקוקים לתמיכה מידית על ידי גורם תמיכה חיצוני במילוי הפעילויות בכל תחומי החיים.

אפשרי לממש

את מרכז "אפשרי" הקימה טובי ליבוביץ, אמא ל8 ילדים, מתוכם שני ילדי צמי"ד, לפני כ6 שנים במטרה לסייע לאלפי משפחות בהשגת הזכויות המגיעות לילדי צמי"ד מביטוח לאומי ומהרשויות בכלל. לפני כשנה, לאחר ההבנה שמעבר לזכויות יש להורים לילדי צמי"ד צרכים נוספים – צורך במידע מקצועי, הפניות למוסדות חינוך ועוד,

כיף לראות אותך שוב!

עובדת עם ילדים
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לקבל מידע
שיקדם אותך ואת הילד?
מלאי כאן פרטים

אמא לילד
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לוודא שהילד אכן מקבל
את מה שמגיע לו?
מלאי כאן פרטים
ונציגות תחזורנה אליך בהקדם.

אנו מברכים אתכם על הפניה לאתר המקצועי של אפשרי.
נשמח לשלוח לכם עדכונים חמים ומגוונים.

אסתר אודליה והב

מומחית תחום תקשורת

הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.

את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.

אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.

טובי מאירוביץ

מומחית ילדי צמי"ד

פערי גרוסמן

מומחית ילדי צמי"ד

חיה קרף

מנהלת אתר

חני נוסבום

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

חיה רבינוביץ

מנהלת פרויקטים

מרגלית שטרן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

פרי גרוסמן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

אילנית אלדד

מזכירות

אביגיל פיפרמן

אחראית כספים

אסנת צנעני

מומחית ילדי צמי"ד

להצטרפות,
מלאו את השאלון

דילוג לתוכן