כניסה

זכויות ל- ADHD – קשב וריכוז

המשרדים השונים

הורים לילדים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז קשה וניתנה לגביהם המלצה על הצורך בהשגחה, עשויים להיות זכאים לגמלת ילד נכה והטבות נלוות. לפרטים על הוועדה, המסמכים שיש להגיש, סכום הקצבה לזכאים ופרטים נוספים, יש לעיין בדף קצבת ילד נכה – הפרעות קשב וריכוז באתר אפשרי מימוש זכויות.

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז עשויים להיות זכאים לשירותים הבאים במימון חלקי או מלא של משרד הבריאות:

  • אבחון – חוק בריאות ממלכתי מזכה את הילד עד גיל 18  באבחון של ADHD לפי הקריטריונים שנקבעו על ידי משרד הבריאות. האבחון הניתן על-ידי קופות החולים במסגרת סל הבריאות ונועד לצורך קביעת תכנית הטיפולים הרב מקצועיים להתפתחות הילד,
  • אבחון למטרות השמה במסגרות חינוכיות- ניתן כשירות על-ידי קופות החולים לילדים מגיל 3 עד גיל 6, על בסיס הסכם עם משרד החינוך (שלא במסגרת שירותי סל הבריאות).
  • טיפולים: במסגרת מכונים להתפתחות הילד ניתן אבחון וטיפול על פי צרכים רפואיים והתפתחותיים על ידי צוות רב מקצועי. הצוות הרב מקצועי כולל רופא מומחה בנוירולוגיית ילדים / רופא ילדים מומחה בעל ניסיון בתחום התפתחות הילד ומטפלים שונים כגון:  פסיכולוגים,  קלינאי תקשורת , מרפאים בעיסוק, ועובדים סוציאליים. לפירוט מסגרת הטיפולים הניתנת בהתאם לביטוחי הקופה לחץ כאן.
  • טיפול תרופתי- לפי חוק בריאות ממלכתי על הקופות לספק את הטיפול התרופתי בריטלין  לכל אדם אשר אובחן לפני גיל 18 שנים כסובל מ ADHD. בנוסף, בקופות השונות ישנו סבסוד חלקי או מלא  של תרופות מסוגים אחרים.

מרבית התלמידים עם הפרעות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז לומדים בבתי ספר רגילים בכיתות רגילות ללא זכאות לשירותי חינוך מיוחד. חלק מהתלמידים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז קשות  זכאים לשירותי חינוך מיוחד בוועדות זכאות ואפיון  ​

התמיכות והזכויות אותם תלמידים יכולים לקבל בוועדת הזכאות והאפיון:

  • שילוב בכיתה רגילה עם תוכנית חינוכית-טיפולית מותאמת. הכוללת עזרה לימודית ותמיכה רגשית. 
  • כיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל. 
  • בית ספר חינוך מיוחד.

בוועדת הזכאות והאפיון נקבע היקף סל השירותים שאליהם זכאי התלמיד, בין השירותים אותם יכול התלמיד לקבל ישנם תמיכות לימודיות, טיפולים רגשיים, שעות סיוע ועוד.  הטיפולים ניתנים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם  תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז: מורים מוסמכים לחינוך מיוחד ולהוראה מתקנת בתחומים חשבון, אנגלית, קריאה ואסטרטגיות למידה, או עובדי הוראה מומחים לניתוח התנהגות.

וכן ליווי של אנשי טיפול כגון: פסיכולוג קליני, חינוכי או התפתחותי, עובדים סוציאליים, מטפלים בהבעה וביצירה, יועצים חינוכיים, מרפאים בעיסוק ומורים לחינוך מיוחד.

בנוסף, השירותים להם תלמיד עם הפרעות קשב וריכוז עשוי להיות זכאי בבית ספרו:

התאמות בהיבחנות לפי שיקול דעת הצוות החינוכי, כגון: מתן חלופה טכנולוגית,נוכחות איש צוות מוכר בבחינה, הארכת זמן וכו'

למאמר המלא אודות תיקון 11 לחוק החינוך מיוחד -חוק ההכלה

משרד הרווחה מציע מגוון מסגרות ושירותים לטיפול ותמיכה בילדים ובבני נוער בסיכון ובסכנה והם זכאים לשלוב במועדונית החל משעות סיום הלימודים. המועדוניות מתאימות לילדים עם הפרעות קשב אשר להם בנוסף בעיות התנהגות: לילדים בגילאי 6 עד 14, בחלוקה לפי קבוצות גיל.

בנוסף, יש מקרים בהם זכאי הילד למטפח- חונך אישי  המסייע לילד בתחומים הבאים: סיוע וחיזוק בתחום האישי ובתחום החברתי, העשרת עולמו של הילד, שיפור המוטיבציה ללמידה וחיזוק הרגלי למידה וסיוע בקשר בין ההורים לילדים.

לא זכאים

על פי החוק, הורה לילד עם הפרעת קשב וריכוז  חמורה, שהופנה על-ידי ועדת השמה למסגרות של החינוך המיוחד  זכאי לנקודות זיכוי ממס הכנסה. ( במקרה כזה לא יידרש אישור על לימוד בפועל בחינוך המיוחד, אלא רק הודעה להורים על החלטת ועדת ההשמה). למידע נוסף, ראו נקודות זיכוי ממס הכנסה בעד ילד עם הפרעת קשב וריכוז חמורה. קישור לאתר אפשרי לדעת דף בית הפרעות קשב וריכוז.

לא זכאים לדיור ציבורי

ארנונה הורים לילד עד גיל 18, אשר מקבלים גמלת ילד נכה בעבור ילדם זכאים להנחה בארנונה. הזכאות להורים לילד עד גיל 18 הינה הנחה של עד 33% בתשלום ארנונה על 100 מ"ר משטח הדירה. הזכאות איננה אוטומטית אלא כל מקרה נבדק לגופו. 

עובד זרלא זכאים

מיםכל תושב זכאי לצרוך 3.5 מ"ק מים בחודש לפי תעריף נמוך, צריכה מעבר לכך מחויבת לפי תעריף גבוה יותר. החל מיום 01.07.2012, מקבלי גמלת ילד נכה זכאים לתוספת חודשית של 3.5 מ"ק מים בתעריף הנמוך וזאת ללא צורך בהגשת בקשה מיוחדת

חשמלאין זכאות 

טלפון אין זכאות

 

אנשים עם מוגבלות שכלית קלה הינם עצמאיים במרבית תחומי היומיום וזקוקים לתמיכה נקודתית בלבד במצבי שינוי או משבר. לאנשים עם מוגבלות שכלית קלה יש ירידה בתפקוד האינטלקטואלי (שתי סטיות תקן מהממוצע במבחני האינטליגנציה). והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית בשני תחומי חיים, כשבשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה לסירוגין, כלומר מדי פעם יש לכוון או להדריך, במיוחד במצבי שינוי או משבר. ייתכן גם מצב שבו האדם זקוק לתמיכה מוגבלת בכל תחומי החיים (ולא לתמיכה מוגברת או תמידית בשני תחומים).

אנשים עם מוגבלות שכלית קלה- בינונית הם עצמאיים רק בחלק מתחומי היומיום וזקוקים לתמיכה מוגבלת וקבועה לתקופות זמן קצרות כדי ללמוד ביצוע עצמאי יותר של מיומנויות חשובות.לאנשים עם מוגבלות שכלית קלה-בינונית ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (יותר משתי סטיות תקן במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית לפחות בשלושה תחומי חיים או יותר, כשבשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה מוגבלת. כלומר, זקוקים להכוונה ולהדרכה קבועה כדי לבצע את המיומנויות החיוניות.

אנשים עם מוגבלות שכלית בינונית זקוקים לתמיכה מוגבלת בכל תחומי היומיום הניתנת באופן קבוע לתקופות זמן קצרות כדי ללמוד ולהתאמן ולהיות מוכשרים לניצול כל יכולותיהם. לאנשים עם מוגבלות שכלית בינונית ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (שלוש סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית לפחות במחצית מתחומי החיים, כאשר בשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה מוגברת. כלומר, זקוקים להכוונה ולהדרכה קבועה כדי לבצע את המיומנויות החיוניות.

אנשים עם מוגבלות שכלית בינונית- נמוכה זקוקים לתמיכה חלקית בחלק מתחומי היומיום, ולתמיכה מוגברת (עזרה בפועל) במילוי הצרכים אחרים. לאנשים עם מוגבלות שכלית בינונית-נמוכה ישנה ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (ארבע סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת במרבית תחומי החיים, כלומר לסיוע ישיר בביצוע כל המיומנויות, ובחלק מהן לתמיכה תמידית, בעיקר במצבים חדשים או במצבי משבר.

אנשים עם מוגבלות שכלית קשה זקוקים לתמיכה מוגברת, קבועה, ושאינה מוגבלת בזמן בכל תחומי החיים כדי לתפקד באופן פעיל. ללא תמיכה שכזו הם אינם מסוגלים למלא את צרכיהם הבסיסיים. לאנשים עם מוגבלות שכלית קשה ישנה ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (ארבע סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה תמידית לפחות בשלושה תחומי חיים, כלומר יש צורך לבצע עבורם את הפעילויות החיוניות (כמו להאכיל, לרחוץ וכדומה) ולתמוך בהם בשאר התחומים, כלומר: גורם חיצוני חייב להיות נוכח ולסייע באופן ישיר בביצוע פעולות הימיום.

אנשים הזקוקים לתמיכה מידית על ידי גורם תמיכה חיצוני במילוי הפעילויות בכל תחומי החיים.

אפשרי לממש

את מרכז "אפשרי" הקימה טובי ליבוביץ, אמא ל8 ילדים, מתוכם שני ילדי צמי"ד, לפני כ6 שנים במטרה לסייע לאלפי משפחות בהשגת הזכויות המגיעות לילדי צמי"ד מביטוח לאומי ומהרשויות בכלל. לפני כשנה, לאחר ההבנה שמעבר לזכויות יש להורים לילדי צמי"ד צרכים נוספים – צורך במידע מקצועי, הפניות למוסדות חינוך ועוד,

כיף לראות אותך שוב!

עובדת עם ילדים
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לקבל מידע
שיקדם אותך ואת הילד?
מלאי כאן פרטים

אמא לילד
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לוודא שהילד אכן מקבל
את מה שמגיע לו?
מלאי כאן פרטים
ונציגות תחזורנה אליך בהקדם.

אנו מברכים אתכם על הפניה לאתר המקצועי של אפשרי.
נשמח לשלוח לכם עדכונים חמים ומגוונים.

אסתר אודליה והב

מומחית תחום תקשורת

הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.

את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.

אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.

טובי מאירוביץ

מומחית ילדי צמי"ד

פערי גרוסמן

מומחית ילדי צמי"ד

חיה קרף

מנהלת אתר

חני נוסבום

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

חיה רבינוביץ

מנהלת פרויקטים

מרגלית שטרן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

פרי גרוסמן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

אילנית אלדד

מזכירות

אביגיל פיפרמן

אחראית כספים

אסנת צנעני

מומחית ילדי צמי"ד

להצטרפות,
מלאו את השאלון

דילוג לתוכן