כניסה

שיקום להפרעות נפשיות

רוב אפשרויות הטיפול המתאימות לילדים ונוער המתמודדים עם הפרעות נפשיות דומות לאלו של מבוגרים במצב דומה. כמובן שכל טיפול נעשה בהתאם לצרכיהם הייחודיים של הילדים והנוער, לגילם, ולביטויים הייחודיים של ההפרעות הנפשיות בקבוצת גיל זו.

למאמר המלא: אודות אנשי מקצוע מדומים

אפשרויות הטיפול הנפוצות הן:

שימוש בתרופות פסיכיאטריות בקרב ילדים ובני נוער מתבצע לרוב בזהירות רבה. מדובר על שימוש בתרופות נגד דיכאון, תרופות שמטרתן להביא ליציבות במצב הרוח, תרופות להפחתת חרדות, תרופות ממריצות ועוד. עקב רגישות הנושא, ישנה חשיבות עליונה לדאוג לכך שהטיפול יתבצע תחת מעקב צמוד של פסיכיאטר המתמחה בטיפול בילדים ובני נוער.

טיפול נפשי באמצעות דיבור ופרשנות. בתהליך טיפולי שכזה איש מקצוע מיומן מתחום בריאות הנפש מסייע לילד או הנער להתמודד עם ההפרעה, באמצעות דיבור ושיטות להבנת התסמינים והתמודדות עם מחשבות והתנהגויות. סוגי פסיכותרפיה המשמשים בדרך כלל לטיפול בילדים המתמודדים עם הפרעות נפשיות הם טיפול דינאמי, קוגנטיבי או התנהגותי. טיפול פסיכולוגי של ילדים יערך לרוב דרך משחק או יצירה.טיפול פסיכולוגי או פסיכותרפיה בשיחה מתבצעים בדרך כלל על ידי פסיכולוג, פסיכיאטר, עובד סוציאלי או מטפלים באומנויות אשר עברו לימודי פסיכותרפיה.

טיפול רגשי הוא טיפול המתמקד בנפש האדם וברגשותיו. בגיל הילדות, הטיפול המתבצעים לרוב תוך התנסות, שיחות או משחק, שמטרתם ליצור מרחב מוגן ומכיל המאפשר שיח והתמודדות עם הקשיים והרגשות שהם מעוררים. ישנם סוגים שונים של טיפול רגשי: טיפול רגשי בהבעה ויצירה (טיפול באומנות, במוזיקה, בתנועה, בפסיכודרמה או בביליותרפיה), טיפול באמצעות כלים כמו גינון, בעלי חיים, בישול, צילום ועוד. נקודת המוצא של הטיפול הרגשי היא כי רגשות והאופן בהם הם באים לידי ביטוי מהווים חלק בלתי נפרד מן האדם ומהתנהגותו. טיפול רגשי מספק כלים חשובים ויעילים להתמודדות. במסגרת הטיפול הילד לומד להביע את קשיו ורגשותיו ולהתמודד איתם תוך העצמה וקבלה עצמית. חשוב לציין שטיפול שכזה ניתן ע"י מטפלים מוסמכים, בעלי תעודת התמחות באחד התחומים.
למאמר המלא אודות אנשי מקצוע מדומים

מרבית הטיפולים בילדים ונוער המתמודדים עם הפרעות נפשיות מלווים בהדרכת ההורים שמטרתה סיוע בהתמודדות עם קשיים, הדרכה מקצועית ותמיכה רגשית. הטיפול בילד המתמודד עם הפרעות נפשיות דורש מבני המשפחה משאבים רבים ומלווה לא פעם בקשיים ואכזבות. ולתחושות של דיכאון, חרדה, אשמה, ובושה. לכן מומלץ לפנות לטיפול פרטני, זוגי ומשפחתי.

התאמת הסביבה ודרישותיה למצבו של הילד כך שהילד יחווה גבולות והכלה. הניסיון מראה כי במקרים רבים טיפול משולב מעלה את רמת החיים ומביא להקלה ולשיפור.

במקרים אקוטיים בהם הטיפול התרופתי והטיפול בקהילה אינם מסייעים, הקושי הנפשי מתגבר והופך לבלתי נסבל, או כאשר נדרשת עזרה או השגחה טיפולית ממוקדת ואינטנסיבית, ניתן להפנות קטין לאשפוז פסיכיאטרי. במצבים בהם המצב הנפשי של הילד או הנער עלול לגרום לנזק להתפתחות התקינה שלו או במצבים בהם נשקפת סכנה לו עצמו (אובדנות) או לסביבתו, תיערך הפנייה לאשפוז כפוי.

בחלק מבתי החולים הפסיכיאטרים והכלליים קיימות מחלקות אשפוז ייעודיות לילדים ונוער, ובהם תכניות של אשפוז חלקי (אשפוז יום) או אשפוז מלא. ילדים ונוער מופנים לאשפוז בעקבות הפרעות כמו: פסיכוזה, הפרעות התנהגות קשות, דיכאון חמור ועוד. 

במסגרות אשפוזיות צוות רב מקצועי מומחה הכולל אנשי מקצוע שונים: פסיכיאטרים, אחים, פסיכולוגים, עובדים סוציאלים, מרפאים בעיסוק, מטפלים בהבעה וביצירה ועוד. במסגרת אשפוז מושם דגש על מציאת טיפול תרופתי מתאים לייצוב המצב הנפשי וכן ישנה תמיכה רגשית משמעותית בטיפולים אישיים וקבוצתיים. בנוסף, במסגרות המיועדות לילדים ונוער ישנם מענים חינוכיים – גנים ובתי ספר הנותנים מענה לצרכים הלימודיים, החינוכיים, הטיפוליים והחברתיים של המאושפזים.

כיף לראות אותך שוב!

עובדת עם ילדים
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לקבל מידע
שיקדם אותך ואת הילד?
מלאי כאן פרטים

אמא לילד
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לוודא שהילד אכן מקבל
את מה שמגיע לו?
מלאי כאן פרטים
ונציגות תחזורנה אליך בהקדם.

אנו מברכים אתכם על הפניה לאתר המקצועי של אפשרי.
נשמח לשלוח לכם עדכונים חמים ומגוונים.

אסתר אודליה והב

מומחית תחום תקשורת

הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.

את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.

אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.

טובי מאירוביץ

מומחית ילדי צמי"ד

פערי גרוסמן

מומחית ילדי צמי"ד

חיה קרף

מנהלת אתר

חני נוסבום

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

חיה רבינוביץ

מנהלת פרויקטים

מרגלית שטרן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

פרי גרוסמן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

אילנית אלדד

מזכירות

אביגיל פיפרמן

אחראית כספים

אסנת צנעני

מומחית ילדי צמי"ד

להצטרפות,
מלאו את השאלון

דילוג לתוכן