שיקום מוגבלות פיזית

לא קיים טיפול המרפא מוגבלויות פיזיות לחלוטין, אולם על-ידי אבחון מוקדם וטיפול רפואי ושיקומי רב מקצועי, ניתן לשפר ולמנוע את הבעיות המשניות שקשורות במוגבלויות המוטוריות. טיפול שיקומי מגיל צעיר מאפשר לילדים להגיע להישגים שיובילו אותם לתפקוד מיטבי, להשתתפות מלאה בחיי היום יום ולאיכות חיים במידת האפשר.

למאמר המלא: תפקוד שויקום מודל הICF

טיפול ושיקום

מוגבלויות פיזיות לרוב דורשות תהליכי טיפול ושיקום ארוכים ורב מקצועיים. לשם כך, יש לקבוע תוכנית טיפול ייחודית לכל ילד, ולהציב מטרות ברורות ומעשיות בכל שלב. הטיפול מצריך שיתוף פעולה בין מספר רב של גורמים, והוא ניתן במסגרות שונות המציעות תוכניות מותאמות הנבנות ומופעלות על ידי צוות רב מקצועי מומחה בתחום, כגון: מחלקות שיקום בבתי חולים, מעונות, גנים או בתי ספר שיקומיים בחינוך המיוחד, ומכונים להתפתחות הילד. השיקולים בנוגע למסגרת השיקומית תלויים בפוטנציאל השיקומי, ברמת הפגיעה וחומרתה וכן בשיקולי המשפחה.

למאמר המלא: לתקשר בלי לדבר- תת"ח

הטיפול הרב מקצועי לרוב כולל:

טיפול רפואי בילדים עם פגיעות מוטוריות לרוב מצריך ליווי של מספר רופאים מתחומים שונים, בהתאם למגבלות. ביניהם אורתופד, רופא משפחה, נוירולוג, רופא ילדים התפתחותי ועוד. הטיפול הרפואי כולל מעקב התפתחות וכן במידת הצורך התערבויות ניתוחיות, טיפול תרופתי, טיפולים נשימתיים, והמלצות לצוותי הטיפול הנוספים.

פיזיותרפיה היא מקצוע בריאות שמומחיותו היא תנועה ותפקוד. מומחיותם של פיזיותרפיסטים היא בהערכה של תנועה, כוח, יציבה, תפקוד וכושר גופני, וכן בבנייה ויישום של תוכנית טיפול לשיפור התפקוד בתחומים אלו שתתאים למטרות השיקום כולו. טיפולי פיזיותרפיה הינם משמעותיים מאוד עבור אנשים עם מוגבלויות פיזיות והם לרוב מתמקדים בשיפור התפקוד המוטורי והנשימתי, הכולל בין השאר תפקודי ניידות, יציבה וסיבולת. טיפולי פיזיותרפיה יכולים להתבצע גם בבריכות טיפוליות (הידרותרפיה) על ידי פיזיותרפיסטים או אנשי מקצוע שהוסמכו לכך.

ילדים עם מוגבלויות פיזיות לעיתים קרובות זקוקים לאביזרי עזר שונים על מנת לתפקד באופן עצמאי. אביזרי העזר יכולים להיות עזרי הליכה דוגמת מקל, הליכון או כיסא גלגלים. עזרים לצורך תפקוד כגון כלי אוכל מותאמים או התאמות לרחצה וכן אביזרי עזר טכנולוגיים כמו מחשבים לצרכי תקשורת ופנאי וכסאות גלגלים ממונעים. ישנם אנשי צוות מקצועי המומחים בהתאמות והנגשות של אביזרי עזר בהתאם ליכולתיו של הילד.

למאמר המלא: חמש טכנולוגיות משנות חיים

ריפוי בעיסוק הוא מקצוע בריאות שמומחיותו היא קידום בריאות ואיכות חיים באמצעות מעורבות בעיסוקים משמעותיים ותפקוד. טיפול בריפוי בעיסוק מתמקד בשיפור העצמאות והתפקוד של הילד במטרה לספק לו כלים ומיומנויות שיאפשרו לו השתתפות בכל תחומי החיים בהתאם ליכולותיו, ובכך לגרום לקידום איכות החיים, ההשתתפות והבריאות של הילד.

קלינאות תקשורת היא מקצוע בריאות שמומחיותו היא שפה, תקשורת, דיבור, אכילה ובליעה. קשיים בתחומים אלו לעיתים מתלווים למוגבלות פיזית. מטרת הטיפול בקלינאות תקשורת הינה לעזור למטופל להשתמש בשפה, בדיבור או בדרך תקשורתית אחרת בהתאם לגילו, יכולותיו וצרכיו. הטיפול עשוי להתמקד במיומנויות שפה, קול, תקשורת, תת"ח- תקשורת תומכת וחליפית (כגון מחשבים או אביזרי עזר אחרים לצורך תקשורת), אכילה ובליעה.

למאמר המלא: לתקשר בלי לדבר- תת"ח

התמודדות עם מוגבלות פיזית עשויה להיות מאתגרת מבחינה רגשית עבור הילד ומשפחתו ולדרוש משאבים רבים של התמודדות עם קשיים. במצבים כאלה מומלץ להיעזר בטיפולים רגשיים פרטניים או משפחתיים כגון טיפול פסיכולוגי, טיפול באמצעות הבעה ויצירה (אומנות, מוזיקה ותנועה) טיפול בבעלי חיים ועוד. בכוחו של טיפול רגשי להעלות את רמת המודעות של הילד, לחזק אותו ולתרום לחוויית הערך העצמי, המסוגלות והבטחון העצמי שלו וכן לספק עבורו סביבה בטוחה לשיתוף בקשייו.

שירותיהם של עובדים סוציאלים עבור ילדים עם מוגבלויות פיזיות ניתנים במסגרות בהם הם מטופלים וכן בלשכות הרווחה. עובדים סוציאיליים מסייעים בטיפול, בנייה וריכוז של תהליך השיקום בשיתוף עם שירותים ממלכתיים, ציבוריים והתנדבותיים כגון ביטוח לאומי, האפוטרופוס הכללי, ביטוח לאומי, הרשויות המקומיות ומשרדי החינוך והבריאות.

כיף לראות אותך שוב!

עובדת עם ילדים
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לקבל מידע
שיקדם אותך ואת הילד?
מלאי כאן פרטים

אמא לילד
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לוודא שהילד אכן מקבל
את מה שמגיע לו?
מלאי כאן פרטים
ונציגות תחזורנה אליך בהקדם.

אנו מברכים אתכם על הפניה לאתר המקצועי של אפשרי.
נשמח לשלוח לכם עדכונים חמים ומגוונים.

אסתר אודליה והב

מומחית תחום תקשורת

הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.

את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.

אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.

טובי מאירוביץ

מומחית ילדי צמי"ד

פערי גרוסמן

מומחית ילדי צמי"ד

חיה קרף

מנהלת אתר

חני נוסבום

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

חיה רבינוביץ

מנהלת פרויקטים

מרגלית שטרן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

פרי גרוסמן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

אילנית אלדד

מזכירות

אביגיל פיפרמן

אחראית כספים

אסנת צנעני

מומחית ילדי צמי"ד

להצטרפות,
מלאו את השאלון

דילוג לתוכן