הרחבת הגדרה מוגבלות שכלית התפתחותית

ההגדרה האופרטיבית המנחה את עבודת מינהל המוגבלויות במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, היא של האגודה האמריקאית למוגבלות שכלית והתפתחותית ( AAIDD- American Association on Intellectual and Developmental Disabilities ). שקבעה בשנת 2011 כי "מוגבלות שכלית מתאפיינת במוגבלות משמעותית בתפקוד השכלי ובהתנהגות המסתגלת כפי שהן באות לידי ביטוי במיומנויות תפיסתיות, חברתיות ומעשיות. מוגבלות זו ראשיתה לפני גיל שמונה עשרה".

למאמר המלא: פיתוח מיומנויות בסביבה הביתית

 

 

 

מקור הבעיה

מוגבלות שכלית התפתחותית היא הפרעה נוירו-התפתחותית שבה התפקוד האינטלקטואלי נמוך.
מוגבלות שכלית יכולה לנבוע מגורמים גנטיים, ביולוגיים שאינם גנטיים, התפתחותיים או נרכשים. לא תמיד ניתן להצביע בוודאות על גורם ספציפי יחיד למוגבלות שכלית התפתחותית, ולרוב קיימת אינטראקציה מורכבת בין מספר גורמים. אולם בכשני שלישים מהמקרים של מוגבלות שכלית, ניתן למצוא את הסיבה אשר ככל הנראה גרמה לה.

הגורמים הנפוצים למוגבלות שכלית התפתחותית הינם:

  • גורמים גנטיים: הכוללים בעיות כרומוזומליות, תסמונות, ומחלות תורשתיות.
  • גורמים ביולוגיים שאינם גנטיים: הכוללים חשיפה של האם לזיהומים והרעלות במהלך ההריון, שימוש בסמים ובאלכוהול בתקופת ההריון, פגות, הפרעה באספקת חמצן למוח העובר ועוד.
  • סיבות נרכשות וסביבתיות: כגון חוסר גרייה, תזונה לקויה והזנחה.

ע"פ ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי, DSM- V:

מוגבלות שכלית התפתחותית כוללת: ליקויים בתפקודים אינטלקטואליים, יחד עם ליקויים בתפקוד ההסתגלותי, אשר גורמים לחוסר יכולת לעצמאות אישית ואחריות חברתית. ללא תמיכה מתמשכת הליקויים ההסתגלותיים מגבילים את התפקוד באחד או יותר מתחומי הפעילות היומיומית. תחילתם של הליקויים במהלך תקופת ההתפתחות.

לפי הגדרה זו אבחנה של מוגבלות שכלית תקבע רק בהתקיים שלושת הקריטריונים הבאים:

  1. קיימים ליקויים בתפקודים אינטלקטואליים כגון הסקה, פתרון בעיות, תכנון, חשיבה מופשטת, שיפוט, למידה אקדמית ולמידה מניסיון
  2. קיימים ליקויים בתפקוד הסתגלותי- הבאים לידי ביטוי בחוסר יכולת לעמוד בסטנדרטים התפתחותיים וחברתיים לעצמאות אישית ואחריות חברתית. הקשיים ההסתגלותיים מגבילים את התפקוד בפעילות יומיומית אחת או יותר, דוגמת תקשורת, השתתפות חברתית, חיים עצמאיים בסביבות משתנות דוגמת בית, בי"ס, עבודה וקהילה.
  3. הליקויים הופיעו במהלך תקופת ההתפתחות.

 

מיהו הגורם הקובע את קיום המוגבלות ורמתה?

אבחון מוגבלות שכלית התפתחותית מתבצע על ידי ועדת אבחון המפוקחת על ידי מנהל מוגבלויות במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים קישור לסעיף אבחון מוגבלות שכלית, ועדה זו היא הקובעת את רמת המוגבלות, על פי החוק, כאשר הרמות הקיימות הן:

רמת המוגבלות

אנשים עם מוגבלות שכלית קלה הינם עצמאיים במרבית תחומי היומיום וזקוקים לתמיכה נקודתית בלבד במצבי שינוי או משבר. לאנשים עם מוגבלות שכלית קלה יש ירידה בתפקוד האינטלקטואלי (שתי סטיות תקן מהממוצע במבחני האינטליגנציה). והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית בשני תחומי חיים, כשבשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה לסירוגין, כלומר מדי פעם יש לכוון או להדריך, במיוחד במצבי שינוי או משבר. ייתכן גם מצב שבו האדם זקוק לתמיכה מוגבלת בכל תחומי החיים (ולא לתמיכה מוגברת או תמידית בשני תחומים).

אנשים עם מוגבלות שכלית קלה- בינונית הם עצמאיים רק בחלק מתחומי היומיום וזקוקים לתמיכה מוגבלת וקבועה לתקופות זמן קצרות כדי ללמוד ביצוע עצמאי יותר של מיומנויות חשובות.לאנשים עם מוגבלות שכלית קלה-בינונית ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (יותר משתי סטיות תקן במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית לפחות בשלושה תחומי חיים או יותר, כשבשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה מוגבלת. כלומר, זקוקים להכוונה ולהדרכה קבועה כדי לבצע את המיומנויות החיוניות.

אנשים עם מוגבלות שכלית בינונית זקוקים לתמיכה מוגבלת בכל תחומי היומיום הניתנת באופן קבוע לתקופות זמן קצרות כדי ללמוד ולהתאמן ולהיות מוכשרים לניצול כל יכולותיהם. לאנשים עם מוגבלות שכלית בינונית ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (שלוש סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית לפחות במחצית מתחומי החיים, כאשר בשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה מוגברת. כלומר, זקוקים להכוונה ולהדרכה קבועה כדי לבצע את המיומנויות החיוניות.

אנשים עם מוגבלות שכלית בינונית- נמוכה זקוקים לתמיכה חלקית בחלק מתחומי היומיום, ולתמיכה מוגברת (עזרה בפועל) במילוי הצרכים אחרים. לאנשים עם מוגבלות שכלית בינונית-נמוכה ישנה ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (ארבע סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת במרבית תחומי החיים, כלומר לסיוע ישיר בביצוע כל המיומנויות, ובחלק מהן לתמיכה תמידית, בעיקר במצבים חדשים או במצבי משבר.

אנשים עם מוגבלות שכלית קשה זקוקים לתמיכה מוגברת, קבועה, ושאינה מוגבלת בזמן בכל תחומי החיים כדי לתפקד באופן פעיל. ללא תמיכה שכזו הם אינם מסוגלים למלא את צרכיהם הבסיסיים. לאנשים עם מוגבלות שכלית קשה ישנה ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (ארבע סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה תמידית לפחות בשלושה תחומי חיים, כלומר יש צורך לבצע עבורם את הפעילויות החיוניות (כמו להאכיל, לרחוץ וכדומה) ולתמוך בהם בשאר התחומים, כלומר: גורם חיצוני חייב להיות נוכח ולסייע באופן ישיר בביצוע פעולות הימיום.

אנשים הזקוקים לתמיכה מידית על ידי גורם תמיכה חיצוני במילוי הפעילויות בכל תחומי החיים.

כיף לראות אותך שוב!

עובדת עם ילדים
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לקבל מידע
שיקדם אותך ואת הילד?
מלאי כאן פרטים

אמא לילד
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לוודא שהילד אכן מקבל
את מה שמגיע לו?
מלאי כאן פרטים
ונציגות תחזורנה אליך בהקדם.

אנו מברכים אתכם על הפניה לאתר המקצועי של אפשרי.
נשמח לשלוח לכם עדכונים חמים ומגוונים.

אסתר אודליה והב

מומחית תחום תקשורת

הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.

את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.

אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.

טובי מאירוביץ

מומחית ילדי צמי"ד

פערי גרוסמן

מומחית ילדי צמי"ד

חיה קרף

מנהלת אתר

חני נוסבום

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

חיה רבינוביץ

מנהלת פרויקטים

מרגלית שטרן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

פרי גרוסמן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

אילנית אלדד

מזכירות

אביגיל פיפרמן

אחראית כספים

אסנת צנעני

מומחית ילדי צמי"ד

להצטרפות,
מלאו את השאלון

דילוג לתוכן