לפרטים נוספים על הוועדה, המסמכים שיש להגיש, סכום הקצבה לזכאים ופרטים נוספים, יש לעיין בדף קצבת ילד נכה – מוגבלות פיזית באתר אפשרי מימוש זכויות.
ילדים עם מוגבלות פיזית עשויים להיות זכאים לשירותים הבאים במימון חלקי או מלא של משרד הבריאות:
פטור מהשתתפות עצמית- עבור שירותים שונים בקופות החולים לילדים המקבלים גמלת ניידות.
במתי"א (מרכז תמיכה ישובי או איזורי) של משרד החינוך ישנו מומחה תחום מוגבלות פיזית שתפקידו ללוות את התלמיד במסגרת הלימודית ולספק מענה מקצועי כולל לצרכיו בסביבת בית הספר, בחרדי אין מתיא. צריך יותר לברר
ילדים עם מוגבלות פיזית זכאים לחינוך מיוחד ושילוב בחינוך. הזכאות לכך, היקפה והכלול בה נקבעות על ידי ועדות זכאות ואפיון.
התמיכות והזכויות אותם תלמידים יכולים לקבל בוועדת הזכאות והאפיון:
בוועדת הזכאות והאפיון נקבע היקף סל השירותים שאליהם זכאי התלמיד, בין השירותים אותם יכול התלמיד לקבל ישנם תמיכות לימודיות, טיפולים רגשיים, שעות סיוע ועוד. הטיפולים ניתנים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים ונוער המתמודדים עם מוגבלויות פיזיות: פסיכולוג קליני, חינוכי או התפתחותי, עובדים סוציאליים, מטפלים בהבעה וביצירה, יועצים חינוכיים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת ומורים לחינוך מיוחד.
למאמר המלא אודות תיקון 11 לחוק החינוך מיוחד -חוק ההכלה
בנוסף, השירותים להם תלמיד עם מוגבלות פיזית עשוי להיות זכאי בבית ספרו:
למאמר המלא: הנגשה פרטנית בחינוך
במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים פועל מינהל המוגבלויות הנותן שירותי שיקום לאנשים עם נכויות פיזיות, אנשים עם מוגבלות שכלית, אנשים עם הפרעות ברצף האוטיסטי ואנשים עם קשיי תפקוד והסתגלות, מגיל לידה ועד גיל 65 . אוכלוסיות אלו מקבלות מענה של ליווי ובניית תכנית שיקומית בתחומים הבאים:
למאמרים המלאים:
על-פי סעיף 1 לחוק חניה לנכים, זכאי לתג נכה מי שרופא שהוסמך לכך אישר כי הוא עונה על אחד מאלה:
הורה לאדם מגיל 3 ומעלה אשר עבר ועדת ניידות בלשכת הבריאות ונקבעו לו 60% מוגבלות בניידות. זכאי לתמרור וסימון ברחוב ליד בית המגורים על אזור חניה בלעדי לנכה.
הורים לאדם שנקבעו לו לפחות 60% נכות ותנועתו ללא רכב עלולה לערער את מצב בריאותו. זכאים לתשלום אגרת רישוי מופחתת לרכב נכים. את הסכום המעודכן ניתן לראות באתר האינטרנט של משרד התחבורה.
מס הכנסה מעניק 2 נקודות זיכוי להורים לילד המוגדר "נטול יכולת" (כולל בוגר מעל גיל 18 – בהתאם לתנאי הזכאות)
סיוע בשיכון ובתנאי דיור
משרד הבינוי והשיכון מסייע בפתרונות דיור לאנשים עם מוגבלויות המקבלים קצבת נכות כללית שנמצאו זכאים לסיוע בדיור, בין היתר באמצעות:
ארנונה – הורים לילד עד גיל 18, אשר מקבלים גמלת ילד נכה בעבור ילדם זכאים להנחה בארנונה. הזכאות להורים לילד עד גיל 18 הינה הנחה של עד 33% בתשלום ארנונה על 100 מ"ר משטח הדירה. הזכאות איננה אוטומטית אלא כל מקרה נבדק לגופו.
עובד זר – ילד עד גיל 18 זכאי לקבלת היתר העסקה לעובד זר במידה והינו זכאי לגמלת ילד נכה ונוסף על כך קבעה ועדה מקצועית מייעצת מטעם ענף הסיעוד שהוא עונה על אחד מהתנאים הבאים:
א. נמצא במסגרת לימודית שמותנית בליווי מטפל לצורך מתן עזרה פיזית לילד.
ב. זקוק לליווי או להשגחה תמידיים במשך רוב שעות היום בגלל מוגבלותו, ולכן הוא לא יכול להשתתף במסגרת לימודית/טיפולית/צהרון.
ג. מתקיימות נסיבות רפואיות מיוחדות אחרות שמצריכות טיפול יומיומי, צמוד וממושך בילד, במשך השעות שבהן הוא נמצא בביתו ) כגון הצורך בטיפול מיוחד בילד גם בשעות הלילה.
חשוב! תקנה זו עוסקת באישור העסקת עובד זר ולא במימונו! המימון חל על המשפחה.
מים – כל תושב זכאי לצרוך 3.5 מ"ק בחודש לפי תעריף נמוך. כל צריכה מעבר לכך מחויבת לפי תעריף גבוה יותר. ילד מגיל 3 עד 18 שנים – הזכאי לגמלת ילד נכה ואדם בגיל 3 ועד גיל פרישה – הזכאי לקצבת ניידות זכאים לתוספת חודשית של 3.5 מ"ק מים בתעריף הנמוך.
חשמל – ילד מגיל 3 עד 18 – המקבל גמלת ילד נכה , זכאי להנחה בתשלום חשבון החשמל בשיעור של 50% משווי הצריכה של עד 400 קוט"ש (קילו ואט לשעה) ראשונים שנצרכו מדי חודש, ללקוח בתעריף ביתי בלבד. מאחר וחשבון החשמל הוא דו חודשי, ההנחה תינתן על צריכת עד 800 קוט"ש בכל חשבון.
קו טלפון – הנחה בחברת בזק: הורים לילדים עד גיל 18 המקבלים קצבת ילד נכה בשיעור של 100% ומעלה זכאים להנחות עבור התקנה והעתקה של מכשיר טלפון, וכן זכאים להנחות בתשלום החודשי במסלולים שונים.
אנשים עם מוגבלות שכלית קלה הינם עצמאיים במרבית תחומי היומיום וזקוקים לתמיכה נקודתית בלבד במצבי שינוי או משבר. לאנשים עם מוגבלות שכלית קלה יש ירידה בתפקוד האינטלקטואלי (שתי סטיות תקן מהממוצע במבחני האינטליגנציה). והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית בשני תחומי חיים, כשבשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה לסירוגין, כלומר מדי פעם יש לכוון או להדריך, במיוחד במצבי שינוי או משבר. ייתכן גם מצב שבו האדם זקוק לתמיכה מוגבלת בכל תחומי החיים (ולא לתמיכה מוגברת או תמידית בשני תחומים).
אנשים עם מוגבלות שכלית קלה- בינונית הם עצמאיים רק בחלק מתחומי היומיום וזקוקים לתמיכה מוגבלת וקבועה לתקופות זמן קצרות כדי ללמוד ביצוע עצמאי יותר של מיומנויות חשובות.לאנשים עם מוגבלות שכלית קלה-בינונית ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (יותר משתי סטיות תקן במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית לפחות בשלושה תחומי חיים או יותר, כשבשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה מוגבלת. כלומר, זקוקים להכוונה ולהדרכה קבועה כדי לבצע את המיומנויות החיוניות.
אנשים עם מוגבלות שכלית בינונית זקוקים לתמיכה מוגבלת בכל תחומי היומיום הניתנת באופן קבוע לתקופות זמן קצרות כדי ללמוד ולהתאמן ולהיות מוכשרים לניצול כל יכולותיהם. לאנשים עם מוגבלות שכלית בינונית ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (שלוש סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת או תמידית לפחות במחצית מתחומי החיים, כאשר בשאר התחומים הם זקוקים לתמיכה מוגברת. כלומר, זקוקים להכוונה ולהדרכה קבועה כדי לבצע את המיומנויות החיוניות.
אנשים עם מוגבלות שכלית בינונית- נמוכה זקוקים לתמיכה חלקית בחלק מתחומי היומיום, ולתמיכה מוגברת (עזרה בפועל) במילוי הצרכים אחרים. לאנשים עם מוגבלות שכלית בינונית-נמוכה ישנה ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (ארבע סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה מוגברת במרבית תחומי החיים, כלומר לסיוע ישיר בביצוע כל המיומנויות, ובחלק מהן לתמיכה תמידית, בעיקר במצבים חדשים או במצבי משבר.
אנשים עם מוגבלות שכלית קשה זקוקים לתמיכה מוגברת, קבועה, ושאינה מוגבלת בזמן בכל תחומי החיים כדי לתפקד באופן פעיל. ללא תמיכה שכזו הם אינם מסוגלים למלא את צרכיהם הבסיסיים. לאנשים עם מוגבלות שכלית קשה ישנה ירידה משמעותית בתפקוד האינטלקטואלי (ארבע סטיות תקן או יותר במבחני האינטליגנציה) והם זקוקים לתמיכה תמידית לפחות בשלושה תחומי חיים, כלומר יש צורך לבצע עבורם את הפעילויות החיוניות (כמו להאכיל, לרחוץ וכדומה) ולתמוך בהם בשאר התחומים, כלומר: גורם חיצוני חייב להיות נוכח ולסייע באופן ישיר בביצוע פעולות הימיום.
אנשים הזקוקים לתמיכה מידית על ידי גורם תמיכה חיצוני במילוי הפעילויות בכל תחומי החיים.
את מרכז "אפשרי" הקימה טובי ליבוביץ, אמא ל8 ילדים, מתוכם שני ילדי צמי"ד, לפני כ6 שנים במטרה לסייע לאלפי משפחות בהשגת הזכויות המגיעות לילדי צמי"ד מביטוח לאומי ומהרשויות בכלל. לפני כשנה, לאחר ההבנה שמעבר לזכויות יש להורים לילדי צמי"ד צרכים נוספים – צורך במידע מקצועי, הפניות למוסדות חינוך ועוד,
ביחד. משלימים את החסר
בשבילכם-
עוד יותר
מתמיד!
מומחית תחום תקשורת
הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.
את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.
אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.
מומחית ילדי צמי"ד
מומחית ילדי צמי"ד
מנהלת אתר
מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד
מנהלת פרויקטים
מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד
מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד
מזכירות
אחראית כספים
מומחית ילדי צמי"ד