מטרת תוכנית השיקום לתלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית הינה לקדם ולפתח את כישורי התלמיד ואת תפקודו הגופני, השכלי, הנפשי, החברתי וההתנהגותי. וכן להקנות לו ידע, מיומנויות, כישורי חיים וכישורים חברתיים. ולאפשר לו השתתפות שוויונית ופעילה בחברה, בכל תחומי החיים. על התכנית לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים של התלמיד באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית תוך מימוש זכותו הטבעית לאוטונומיה במידת האפשר.
לכתבה המלאה: אודות השיטה הנוירו תפקודית
עבור כל תלמיד הלומד במסגרת החינוך המיוחד נבנית במסגרת בה הוא לומד, בתחילתה של כל שנת לימודים, תוכנית לימודים אישית המותאמת לצרכיו בתחומי החינוך, הלמידה והטיפול. התכנית נקבעת על ידי צוות רב מקצועי, בשיתוף ההורים, כאשר ישנה עדיפות לשותפות של התלמיד והעדפותיו בבניית התכנית במידת האפשר . התכנית מתבססת על תיאור מצבו הנוכחי של הילד כפי שנקבע בתהליכי ההערכה והאבחון. עבור תלמידים הלומדים במסגרות השילוב נבנית תוכנית חינוכית יחידנית (תח"י).
תוכנית הלימודים האישית כוללת את הפרטים הבאים:
בסיום שנת הלימודים יקבלו הורי התלמיד הערכה בכתב על מידת התקדמותו של הילד בתחומים השונים, לפי תוכנית הלימודים האישית.
שירותים פרא-רפואיים לתלמידים במסגרות החינוך המיוחד
כחלק ממסגרת השירותים הנלווים הניתנים לילדים במסגרות החינוך המיוחד, הם זכאים לקבלת טיפולים פרא-רפואיים. הטיפולים כוללים פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול בתנועה, טיפול במוזיקה, טיפול בתנועה, טיפול באמנות חזותית וטיפול בדרמה ובביבליותרפיה.
הכנה לחיים לתלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית:
בבסיס התפישה הרעיונית המנחה את העשייה בתחום ההכנה לחיים של תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית עומד המושג איכות חיים.
על פי תפיסה זו, איכות חייו של אדם היא תוצר של מידת ההתאמה בין צרכיו לבין התנאים בסביבת חייו. תחושת איכות החיים נגזרת מתפישתו הסובייקטיבית של האדם בהיבטים שונים כגון: מידת השליטה והפיקוח שיש לו על חייו, היכולת לבחור בין אפשרויות שונות, הקשרים החברתיים ומערכות היחסים בהם הוא משתתף, המידה בה הוא מצליח לקיים חיים יצירתיים ויצרניים ותחושת המימוש העצמי ושביעות הרצון שלו מחייו. היבטים אלו מתייחסים לאנשים עם מוגבלויות כשם שהם מתייחסים לכל בן אנוש. איכות החיים משתפרת כאשר האדם שותף להחלטות המשפיעות על חייו, והיא נחווית כאשר הצרכים הבסיסיים של האדם מסופקים, וכאשר פתוחות בפניו אותן הזדמנויות, כמו לכל אדם אחר, למימוש שאיפותיו ולהשגת מטרותיו בתחומי חייו השונים – בבית, בבית הספר, בחברה, בקהילה, ובעבודה.
עצמאות בתפקודי היומיום הבסיסיים כגון: אכילה, לבוש, הופעה חיצונית, ניקיון אישי, טיפול בצרכים אישיים והיגיינה אישית.
תפקוד יום יומי בתוך הבית בתחומים כגון: ניקיון הבית, כביסה, שמירה על רכוש, הכנת ארוחות, תכנון ועריכת קניות, התנהגות בבית ויחסי שכנות, בטיחות בבית וניהול סדר יום.
יחסי הגומלין החברתיים, הבנת נורמות וערכים חברתיים, תקשורת הולמת וביטוי אישי.
מעורבות בקהילה ושימוש במשאביה בתחומים כגון: ניעות בקהילה (גישה לאמצעי תחבורה – רכבות, אוטובוסים וכו'), מתקנים בקהילה (פארקים, בית ספר, ספריות, מרכזי דת, רחובות, מדרכות, תיאטרון) גישה לשירותי חירום (משטרה מגן דוד וכו') גישה לשירותים פרטיים (שרותי כבלים, שירותים ציבוריים: טלפון, מים, וכו') גישה לרשויות.
קיום אורח חיים בריא, תזונה נכונה, מילוי צרכים בסיסיים כגון שמירה על היגיינה ונטילת תרופות, בטחון בסיסי, בריאות גופנית, בריאות נפשית, התמודדות עם מחלות- זיהוי, טיפול ומניעה, הפעלה נכונה ובטוחה של מכשירים.
רכישת מיומנויות אקדמיות ומעשיות כגון קריאה וכתיבה, נגישות לסביבות לימודיות ולמסגרות מתאימות להרחבת ההשכלה, פיתוח סקרנות, עניין וחדוות למידה.
לכתבה המלאה: קריאה וחשבון תפקודי
מיומנויות וכישורים תוך אישיים ובין אישיים הקשורים לעולם העבודה, כגון: חיפוש עבודה והשתלבות במקום העבודה, התנהגות במקום העבודה והרגלי עבודה הולמים, יחסי עובד מעסיק, שכר/תגמול על עבודה, ראיון עבודה, התמדה בעבודה.
לכתבה המלאה: מגמות מיוחדות
בחירה, הצבת מטרות וביצוען, התנהלות עפ"י תוכנית/לוח זמנים, עמידה על זכויות, מודעות למניעים אישיים, פניה לעזרה בעת הצורך, התמודדות עם מצבים מוכרים וחדשים, אסרטיביות והגנה עצמית, השתייכות והשתתפות בארגוני תמיכה וסנגור, שירותים משפטיים.
סביבות ואמצעים לניצול זמן פנוי בבית ומחוצה לו בתחומים כגון: מקומות בילוי, מרכזי בילוי, מרכזים קהילתיים, קשרים ומפגשים עם חברים, העדפות אישיות וביטוין, השתתפות בחוגים, השתתפות באירועים חברתיים ומשפחתיים, תרבות צפייה בטלוויזיה, משחק וקריאה.
ביחד. משלימים את החסר
מומחית תחום תקשורת
הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.
את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.
אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.
מומחית ילדי צמי"ד
מומחית ילדי צמי"ד
מנהלת אתר
מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד
מנהלת פרויקטים
מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד
מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד
מזכירות
אחראית כספים
מומחית ילדי צמי"ד