זכויות ל- ASD – הפרעות תקשורת

המשרדים השונים

הורה לילד שאובחן על הספקטרום האוטיסטי (ASD) בהתאם להנחיות משרד הבריאות, יהיה זכאי לקצבת ילד נכה במידה והוא עונה על התנאים הבסיסיים המפורטים באתר המוסד לביטוח לאומי. קביעת הזכאות מחייבת במרבית המקרים בדיקה של הילד בוועדה. לפרטים על הוועדה, המסמכים שיש להגיש, סכום הקצבה לזכאים ופרטים נוספים, יש לעיין בדף קצבת ילד נכה – הספקטרום האוטיסטי באתר אפשרי מימוש זכויות.

טיפולי בריאות:
ילדים צעירים אשר אובחנו עם הפרעה ברצף האוטיסטי והוכרו על ידי משרד הבריאות, זכאים לטיפולים ע"י אנשי המקצוע הבאים: קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פסיכולוגים, רופאים ומטפלים בהבעה ויצירה. ויינתנו באחד משני מסלולי זכאות:

ילדים עד גיל 7:
זכאים לסל טיפולים בשם "הטיפול הבריאותי המקדם" (טב"ם) , הכולל: 14 שעות טיפול שבועיות לילד, מתוכם 10.5 שעות טיפול ישיר ו-3.5 שעות עבודה עקיפה הקשורה לטיפול. הזכאות לטיפולים תינתן במסגרת מעון או גן תקשורת, או במסגרת חוץ גנית.
ילדים מגיל בית ספר עד גיל 18- זכאים ל- 3 שעות טיפול שבועיות בתחום התפתחות הילד במסגרת קופת החולים.

טיפולי שיניים:
ללא תשלום או בסבסוד במרפאות שיניים הפועלות מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים , כולל טיפולי שיניים בהרדמה במידת הצורך.

תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח):
משרד הבריאות מממן, בהתאם לתנאי הזכאות, מכשירי תת"ח –

תקשורת תומכת וחלופית:
מערכות המאפשרות למשתמש בהן יכולת תקשורת באמצעות מסרים מוקלטים או מוקלדים המחליפים דיבור. השימוש במכשירים מאפשר לאנשים ללא יכולת דיבור או עם מובנות דיבור ירודה להביע את עצמם, ובכך לתקשר עם סביבתם באופן מיטבי ועצמאי, ככל הניתן.

הציוד שניתן לו מימון כולל:
מחשבים ייעודיים שתותקן עליהם תוכנה ייעודית שמהווה תחליף לדיבור. במקרים של מגבלה פיסית בהפעלת המחשבים ימומנו גם אביזרי נגישות להפעלתם, כגון עכבר מיוחד, מתגי הפעלה או מערכת מיקוד מבט והעזרים הנלווים להן.

למאמר המלא: לתקשר בלי לדבר- תת"ח

ילדים עם הפרעות ברצף האוטיסטי זכאים לחינוך מיוחד ושילוב בחינוך. הזכאות לכך, היקפה והכלול בה נקבעות על ידי ועדות זכאות ואפיון.

התמיכות והזכויות אותם תלמידים יכולים לקבל בוועדת הזכאות והאפיון:

  • שילוב בכיתה רגילה עם תוכנית חינוכית-טיפולית מותאמת. 
  • כיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל. 
  • בית ספר חינוך מיוחד ייעודי לתלמידים עם מוגבלות פיזית.

 

בוועדת הזכאות והאפיון נקבע היקף סל השירותים שאליהם זכאי התלמיד, בין השירותים אותם יכול התלמיד לקבל ישנם תמיכות לימודיות, טיפולים רגשיים, שעות סיוע ועוד. התוכנית כוללת תגבור לימודי, שעות טיפול, קבוצה חברתית ושעות סיוע בהתאם לצורכי התלמיד ולמטרות שנקבעו עבורו בועדת הזכאות והאפיון בהמלצת הצוות החינוכי והוריו. הטיפולים ניתנים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים ונוער עם הפרעות ברצף האוטיסטי : פסיכולוג קליני, חינוכי או התפתחותי, עובדים סוציאליים, מטפלים בהבעה וביצירה, יועצים חינוכיים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת ומורים לחינוך מיוחד. סוגי ההתערבויות נבנים בהתאם למטרות ולצורכי התלמיד, ויכולים לכלול מיומנויות לוויסות רגשי, תחושתי, מיומנויות חברתיות, שליטה עצמית, פתרון בעיות, התארגנות ועוד.

למאמר המלא אודות תיקון 11 לחוק החינוך מיוחד -חוק ההכלה

בנוסף, תלמידים עם הפרעות על הרצף האוטיסטי זכאים לתמיכות הבאות:

  • התאמות בהיבחנות- כגון מתן אפשרות להפסקות לפרקי זמן קצובים במהלך המבחן, נוכחות איש צוות מוכר לתלמיד בחדר הבחינה , שימוש בדרכי תקשורת חלופית ותומכת שהותאמו לתלמיד הנבחן, סיוע בגישור על פערי ידע שפתי לגבי מילים שאינן קשורות לתחום התוכן שבו נבחן התלמיד.
  • תמיכה מסוג הסעות- משרד החינוך משתתף בהוצאות הסעה של תלמידי החינוך המיוחד בגילאי 21-3 לבתי ספר רשמיים, לבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים ולגני ילדים. 

במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים פועל מינהל המוגבלויות הנותן שירותי שיקום לאנשים עם נכויות פיזיות, אנשים עם מוגבלות שכלית, אנשים עם הפרעות ברצף האוטיסטי ואנשים עם קשיי תפקוד והסתגלות, מגיל לידה ועד גיל 65 . אוכלוסיות אלו מקבלות מענה של ליווי ובניית תכנית שיקומית בתחומים הבאים:

  • שיקום בקהילה: שירותים הניתנים במסגרת הקהילה כגון : מסגרות מותאמות, יום לימודים ארוך, מעונות יום וגני ילדים מיוחדים , סייעות התפתחותיות , מועדוניות שיקומיות ועוד.
  • דיור: המספק שירות לילדים, נוער ובוגרים שאינם יכולים לקבל טיפול שיקומי במסגרת הקהילה, עקב מצבם או מצב משפחתם. מציאת פתרונות דיור בהתאם לרמת התפקוד, לדוגמא מעונוות, משפחות אומנה, דיור מוגן, מעונות משפחתיים, דירות טיפוליות ועוד.
  • תעסוקה: ניתן מענה גם בתחום התעסוקה לבוגרים: אבחון, הכשרה מקצועית, שירותי השמה לעבודה בשוק הפתוח, תעסוקה מוגנת או נתמכת ועוד.
  • פנאי: נופשונים, מועדוני פנאי, קייטנות קיץ ועוד. אדם עם מוגבלות שכלית המתגורר עם הוריו/האפוטרופוס שלו או במשפחה אומנת, זכאי לצאת לתקופה קצרה למסגרת שהות כוללת לינה המכונה "נופשון". הזכאות לנופשון היא עד 15 ימים בשנה (כולל לינה), ובמקרים קשים או במקרי חירום ניתן לקבל אישור למספר ימים רב יותר (באישור הפיקוח באגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית במשרד הרווחה).
  • תמיכה במשפחה: יעוץ תמיכה וטיפול במשפחה על-ידי עובדים סוציאליים במחלקות הרווחה.

תו חניה לנכים:

על-פי סעיף 1 לחוק חניה לנכים, זכאי לתג נכה מי שרופא שהוסמך לכך אישר כי הוא עונה על אחד מאלה:

  • נכותו הרפואית היא בשיעור 60% לפחות ותנועתו ללא רכב עלולה לערער את מצב בריאותו (לדוגמה: ילדים שחציית כביש עלולה לסכן אותם או את הסובבים בשל בעיות התנהגות וחוסר שיקול דעת, או שתנועתם בתחבורה ציבורית איננה אפשרית משום שהם "חסרי מנוחה" ברמה קיצונית וזקוקים להשגחה צמודה)
  • הוא מוגבל בהליכה וזקוק לכיסא גלגלים לצורך ניידותו
  • הוא נכה הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בגלל רגליו הנכות

סימון אזור חניה לנכה:
הורה לאדם מגיל 3 ומעלה אשר עבר ועדת ניידות בלשכת הבריאות ונקבעו לו 60% מוגבלות בניידות. זכאי לתמרור וסימון ברחוב ליד בית המגורים על אזור חניה בלעדי לנכה.
פטור מאגרת רישוי רכב (אגרת רישוי מופחתת)

הורים לאדם שנקבעו לו לפחות 60% נכות ותנועתו ללא רכב עלולה לערער את מצב בריאותו. זכאים לתשלום אגרת רישוי מופחתת לרכב נכים. את הסכום המעודכן ניתן לראות באתר האינטרנט של משרד התחבורה.

מס הכנסה מעניק 2 נקודות זיכוי להורים לילד המוגדר "נטול יכולת" (כולל בוגר מעל גיל 18 – בהתאם לתנאי הזכאות)

  • סיוע בשיכון ובתנאי דיור
  • משרד הבינוי והשיכון מסייע בפתרונות דיור לאנשים עם מוגבלויות המקבלים קצבת נכות כללית שנמצאו זכאים לסיוע בדיור, בין היתר באמצעות:
  • הלוואה לרכישת דירה.
  • סיוע במימון שכר דירה.
  • דיור ציבורי.
  • סיוע להתאמת תנאי דיור למוגבלים בניידות

ארנונה
הורים לילד עד גיל 18, אשר מקבלים גמלת ילד נכה בעבור ילדם זכאים להנחה בארנונה. הזכאות להורים לילד עד גיל 18 הינה הנחה של עד 33% בתשלום ארנונה על 100 מ"ר משטח הדירה. הזכאות איננה אוטומטית אלא כל מקרה נבדק לגופו.

עובד זר

ילד עד גיל 18 זכאי לקבלת היתר העסקה לעובד זר במידה והינו זכאי לגמלת ילד נכה ונוסף על כך קבעה ועדה מקצועית מייעצת מטעם ענף הסיעוד שהוא עונה על אחד מהתנאים הבאים:

א. נמצא במסגרת לימודית שמותנית בליווי מטפל לצורך מתן עזרה פיזית לילד.
ב. זקוק לליווי או להשגחה תמידיים במשך רוב שעות היום בגלל מוגבלותו, ולכן הוא לא יכול להשתתף במסגרת לימודית/טיפולית/צהרון.
ג. מתקיימות נסיבות רפואיות מיוחדות אחרות שמצריכות טיפול יומיומי, צמוד וממושך בילד, במשך השעות שבהן הוא נמצא בביתו ) כגון הצורך בטיפול מיוחד בילד גם בשעות הלילה.
חשוב! תקנה זו עוסקת באישור העסקת עובד זר ולא במימונו! המימון חל על המשפחה.

מים:
כל תושב זכאי לצרוך 3.5 מ"ק מים בחודש לפי תעריף נמוך, צריכה מעבר לכך מחויבת לפי תעריף גבוה יותר. החל מיום 01.07.2012, מקבלי גמלת ילד נכה זכאים לתוספת חודשית של 3.5 מ"ק מים בתעריף הנמוך וזאת ללא צורך בהגשת בקשה מיוחדת

חשמל:
ילד מגיל 3 עד 18 – המקבל גמלת ילד נכה , זכאי להנחה בתשלום חשבון החשמל בשיעור של 50% משווי הצריכה של עד 400 קוט"ש (קילו ואט לשעה) ראשונים שנצרכו מדי חודש, ללקוח בתעריף ביתי בלבד. מאחר וחשבון החשמל הוא דו חודשי, ההנחה תינתן על צריכת עד 800 קוט"ש בכל חשבון.

טלפון – הנחה בחברת בזק:
הורים לילדים עד גיל 18 המקבלים קצבת ילד נכה בשיעור של 100% ומעלה זכאים להנחות עבור התקנה והעתקה של מכשיר טלפון, וכן זכאים להנחות בתשלום החודשי במסלולים שונים.

פטור מהמתנה בתור:
ילד הזכאי לגמלת ילד נכה . זכאי עד גיל 18 לפטור מהמתנה בתור במקומות שבהם ניתן שירות ציבורי, כגון בנקים, משרדים ממשלתיים, בית חולים, סניף דואר, חנויות מזון וכדומה.

דמי כניסה למלווה:
במקומות ציבוריים המספקים שירות ציבורי אין לגבות תשלום דמי כניסה ממלווה של אדם עם מוגבלות. במקום ציבורי שנדרשים בו שירות אישי או הקצאת מקום למלווה (למשל בקולנוע), לא יינתן פטור מהתשלום עבורו. כמו כן, במקום שניתן בו פטור מתשלום דמי כניסה לאדם עם המוגבלות, אין חובה לתת פטור גם למלווה של אותו אדם

ימי מחלה להורה:
הורה לאדם עם מוגבלות שעובד שנה לפחות באותו מקום עבודה, רשאי להיעדר מעבודתו עד 18 ימים בשנה לצורך סיוע אישי לילדו על חשבון ימי המחלה או על חשבון ימי החופשה שלו, על-פי בחירתו. הזכאות חלה גם על אפוטרופוס או הורה אומנה. העובד רשאי להיעדר 18 ימים נוספים על חשבון ימי המחלה או החופשה שלו. במהלך ימי ההיעדרות זכאי העובד לקבל דמי מחלה (או תשלום דמי חופשה) החל מהיום הראשון להיעדרותו. בנוסף, העובד זכאי להיעדר מעבודתו עד 52 שעות ובמקרים מסוימים עד 104 שעות בשנה לצורך מתן סיוע אישי לילדו, וזאת ללא ניכוי משכרו

אפשרי לממש

את מרכז "אפשרי" הקימה טובי ליבוביץ, אמא ל8 ילדים, מתוכם שני ילדי צמי"ד, לפני כ6 שנים במטרה לסייע לאלפי משפחות בהשגת הזכויות המגיעות לילדי צמי"ד מביטוח לאומי ומהרשויות בכלל. לפני כשנה, לאחר ההבנה שמעבר לזכויות יש להורים לילדי צמי"ד צרכים נוספים – צורך במידע מקצועי, הפניות למוסדות חינוך ועוד,

כיף לראות אותך שוב!

עובדת עם ילדים
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לקבל מידע
שיקדם אותך ואת הילד?
מלאי כאן פרטים

אמא לילד
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לוודא שהילד אכן מקבל
את מה שמגיע לו?
מלאי כאן פרטים
ונציגות תחזורנה אליך בהקדם.

אנו מברכים אתכם על הפניה לאתר המקצועי של אפשרי.
נשמח לשלוח לכם עדכונים חמים ומגוונים.

אסתר אודליה והב

מומחית תחום תקשורת

הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.

את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.

אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.

טובי מאירוביץ

מומחית ילדי צמי"ד

פערי גרוסמן

מומחית ילדי צמי"ד

חיה קרף

מנהלת אתר

חני נוסבום

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

חיה רבינוביץ

מנהלת פרויקטים

מרגלית שטרן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

פרי גרוסמן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

אילנית אלדד

מזכירות

אביגיל פיפרמן

אחראית כספים

אסנת צנעני

מומחית ילדי צמי"ד

להצטרפות,
מלאו את השאלון

דילוג לתוכן