זכויות ללקויות למידה

המשרדים השונים

לא זכאים

ילדים עם לקויות למידה עשויים להיות זכאים לשירותים הבאים במימון חלקי או מלא של משרד הבריאות:

אבחון פסיכו דידקטי:
הממומן בהתאם לתנאי ההסדר של קופת החולים וסוג הביטוח ולעיתים נכלל בסל הבריאות עם השתתפות עצמית.

טיפולים:
במסגרת מכונים להתפתחות הילד ניתן אבחון וטיפול על פי צרכים רפואיים והתפתחותיים על ידי צוות רב מקצועי. הצוות הרב מקצועי כולל רופא מומחה בנוירולוגיית ילדים / רופא ילדים מומחה בעל ניסיון בתחום התפתחות הילד ומטפלים שונים כגון: פסיכולוגים, קלינאי תקשורת , מרפאים בעיסוק, ועובדים סוציאליים. לפירוט מסגרת הטיפולים הניתנת בהתאם לביטוחי הקופה לחץ כאן.

מרבית התלמידים עם הפרעות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז לומדים בבתי ספר רגילים בכיתות רגילות ללא זכאות לשירותי חינוך מיוחד. חלק מהתלמידים המתמודדים עם הפרעות למידה מורכבות זכאים לשירותי חינוך מיוחד בוועדות זכאות ואפיון (ועדת השמה).

התמיכות והזכויות אותם תלמידים יכולים לקבל בוועדת הזכאות והאפיון:

  • שילוב בכיתה רגילה עם תוכנית חינוכית-טיפולית מותאמת. הכוללת עזרה לימודית ותמיכה רגשית.
  • כיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל.
  • בית ספר חינוך מיוחד.

בוועדת הזכאות והאפיון נקבע היקף סל השירותים שאליהם זכאי התלמיד, בין השירותים אותם יכול התלמיד לקבל ישנם תמיכות לימודיות, טיפולים רגשיים, שעות סיוע ועוד. הטיפולים ניתנים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים עם לקויי למידה: מורים מוסמכים לחינוך מיוחד בתחומים חשבון, אנגלית, קריאה ואסטרטגיות למידה, או עובדי הוראה מומחים לניתוח התנהגות.
וכן ליווי של אנשי טיפול כגון: פסיכולוג קליני, חינוכי או התפתחותי, עובדים סוציאליים, מטפלים בהבעה וביצירה, יועצים חינוכיים, מרפאים בעיסוק ומורים לחינוך מיוחד.

למאמר המלא אודות תיקון 11 לחוק החינוך מיוחד -חוק ההכלה

בנוסף, השירותים להם תלמיד עם הפרעות למידה עשוי להיות זכאי בבית ספרו:
התאמות בהיבחנות לפי שיקול דעת הצוות החינוכי, כגון: מתן חלופה טכנולוגית,נוכחות איש צוות מוכר בבחינה, הארכת זמן וכו'. תלמידים שדווחו במסלול 07 ו-07 משופר ( כלומר תלמידים שלמדו במסגרת של חינוך מיוחד או כיתה מקדמת בבית ספר יסודי או בחטיבה וממשיכים לבית ספר תיכון רגיל) זכאים להתאמות בבחינות הבגרות ללא צורך בדיון בוועדת התאמות מחוזית .

טכנולוגיה מסייעת- תכנית הנגשה פרטנית – פדגוגית טכנולוגית: ע"פ תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות וחוק התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה קיימת חובת הנגשה פרטנית עבור תלמידים עם מוגבלויות הלומדים בחינוך המיוחד ובחינוך הרגיל.

תלמידים עם הפרעות למידה עשויים להיות זכאים להנגשות הטכנולוגיות הבאות:

טכנולוגיה מסייעת ככלי כתיבה לתלמידים עם ליקוי בהבעה בכתב:
תלמיד בעל לקות מוטורית המונעת ממנו לתפקד בכתיבה כשאר בני הכיתה יהיה זכאי לאביזר טכנולוגיה מסייעת (כדוגמת מחשב או אייפד מותאם) לצורך תפקוד בלמידה בכיתה. זאת לאחר מיצוי תהליכי ההוראה (כלומר, לאחר שקיבל התערבות טיפולית בניסיון לשפר את התפקוד)

טכנולוגיה מסייעת לבעלי הפרעה בקריאה (דיסלקציה):
תלמיד בעל לקות קריאה שאינו יכול לתפקד כלומד בשל מגבלה זו, זכאי לתוכנת הקראה ולמחשב ותחליפיו. זאת לאחר מיצוי תהליכי ההוראה (כלאמר, לאחר שקיבל התערבות טיפולית בניסיון לשפר את התפקוד).

למאמר המלא: אודות הנגשה פרטנית לתלמיד ולהורה

לא זכאים

לא זכאים

מס הכנסה:
על פי החוק, הורה לילד עם עיכוב התפתחותי בשל לקות למידה חמורה, שהופנה על-ידי ועדת השמה למסגרות של החינוך המיוחד זכאי לנקודות זיכוי ממס הכנסה. ( במקרה כזה לא יידרש אישור על לימוד בפועל בחינוך המיוחד, אלא רק הודעה להורים על החלטת ועדת ההשמה). למידע נוסף, ראו נקודות זיכוי ממס הכנסה בעד ילד עם לקות למידה. קישור לאתר אפשרי לדעת דף בית לקויות למידה

לא זכאי

ארנונה – לא זכאים להנחה
עובד זר – לא זכאים

לא זכאים להנחה

ללא

אפשרי לממש

את מרכז "אפשרי" הקימה טובי ליבוביץ, אמא ל8 ילדים, מתוכם שני ילדי צמי"ד, לפני כ6 שנים במטרה לסייע לאלפי משפחות בהשגת הזכויות המגיעות לילדי צמי"ד מביטוח לאומי ומהרשויות בכלל. לפני כשנה, לאחר ההבנה שמעבר לזכויות יש להורים לילדי צמי"ד צרכים נוספים – צורך במידע מקצועי, הפניות למוסדות חינוך ועוד,

כיף לראות אותך שוב!

עובדת עם ילדים
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לקבל מידע
שיקדם אותך ואת הילד?
מלאי כאן פרטים

אמא לילד
עם צרכים מיוחדים?

רוצה לוודא שהילד אכן מקבל
את מה שמגיע לו?
מלאי כאן פרטים
ונציגות תחזורנה אליך בהקדם.

בשבילכם-
עוד יותר
מתמיד!

כל המידע על זכויות רפואיות
נגיש יותר, מהיר יותר, ידידותי יותר

אפשרי - מגיעים למי שמגיע

אנו מברכים אתכם על הפניה לאתר המקצועי של אפשרי.
נשמח לשלוח לכם עדכונים חמים ומגוונים.

אסתר אודליה והב

מומחית תחום תקשורת

הימים של אסתר עמוסים במיוחד- בנוסף להיותה אחראית תחום ריפוי ועיסוק במכון שמעיה ובעלת קליניקה פרטית, היא גם מדריכה במעון תקשורת ובעמותה לילדים בסיכון.

את התואר בריפוי ועיסוק הוציאה אסתר במכללת "מבחר" ומאז היא משקיעה את כל מעייניה בלעזור ולקדם עוד ועוד ילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום התקשורת.

אני מאמין: אני מאמינה שכל ילד גדל בתוך קשר משפחתי והקשר הזה הוא אחד המרכיבים הכי חשובים בהתפתחות ובהתקדמות שלו. אני מאמינה שלכל הורה יש יכולת נדירה להכיר וללמוד את הילד שלו. ולכן, בתהליכים שאני עושה עם ילדים, אני לא קובעת את מהלך העניינים, אני עובדת בשיתוף עם ההורים ומאפשרת להם לחוות, יחד איתי, תהליך מרגש של היכרות מחודשת עם הילד שלהם וכך להגיע לתוצאות מדהימות.

טובי מאירוביץ

מומחית ילדי צמי"ד

פערי גרוסמן

מומחית ילדי צמי"ד

חיה קרף

מנהלת אתר

חני נוסבום

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

חיה רבינוביץ

מנהלת פרויקטים

מרגלית שטרן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

פרי גרוסמן

מומחית מימוש זכויות ילדי צמי"ד

אילנית אלדד

מזכירות

אביגיל פיפרמן

אחראית כספים

אסנת צנעני

מומחית ילדי צמי"ד

להצטרפות,
מלאו את השאלון

דילוג לתוכן