כאשר הילד מגלה קשיים בכיתה או בתפקוד בבית, הוא מאותת על המצוקה הרגשית שלו וראוי לפנות לסיוע בהקדם.
כדי לברר את מקור הקושי ולהתאים דרכי טיפול, יש לפנות לאבחון פסיכולוגי לבירור אבחנתי.
לאחר שפניתם להתפתחות הילד, הרי כבר עשיתם את הצעד הראשון! בהצלחה בהמשך הדרך!
התהליך:
א. תתבקשו למלא שאלונים שונים- ע"י ההורים וע"י הצוות החינוכי, על מנת שצוות המכון יוכל להתרשם מקשיי הילד.
ב. הוועדה המקצועית של התפתחות הילד תחליט האם יש צורך באבחון/ טיפול מתחום אחד, או האם יש צורך באבחון רב תחומי בו ישתתפו מס' אנשי מקצוע מתחומים שונים.
לדוגמא- אם צוות התפתחות הילד יחשוש לקיומה של הפרעת תקשורת, יתכן שתוזמנו לאבחון רב תחומי הכולל רופא התפתחותי, פסיכולוגית התפתחותי, עוס"ית ועוד.
ג. האבחון מתבצע במפגש אחד ממושך או אפילו במספר מפגשים. בסיום האבחון תקבלו דו"ח מפורט על מצבו ההתפתחותי של הילד.
האבחון יכול להתבצע בקופת החולים, ויכול להתבצע גם אצל רופאים/ פסיכולוגים בתשלום פרטי.
לעיתים הורים יעדיפו לפנות למכון פרטי או מאבחן פרטי, על מנת לזרז תהליכים, שבקופ"ח בד"כ מתמשכים יותר.
תהליך האבחון הוא יסודי ומעמיק. ככל שהמאבחנים מקצועיים קרוב לודאי שהאבחנה תהיה מדוייקת.
אם כי, לעיתים קשה יותר להגיע לאבחנה המדוייקת בשל סימפטומים מטעים. או אז יתכן כי יקח מספר שנים, וכי יהיה צורך אף באבחון חוזר, על מנת להבחין ולאבחן מדויק יותר.
אל תהססו לשאול את אנשי הטיפול העובדים באופן צמוד יותר לילד, מהי חוות דעתם על דו"ח האבחון. היכרותם הקרובה והמתמשכת עם הילד תוכל להאיר ולדייק את מהימנות האבחון.